Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjemperas for wap-kåte bedrifter

De ti svenske bedriftene som sendte ut mest pressemeldinger om wap i fjor høst har de siste tre månedene tapt gjennomsnittlig 47 prosent av sin børsverdi.

Svenske børsnoterte bedrifter sendte ut flere hundre pressemeldinger som inneholdt ordet «wap» før jul, skriver Dagens Industri.

Opp og ned

For mange førte dette til en stor kursøkning. Blant de mest wap-kåte bedriftene var Europolitan, Information Highway, Nocom, WM-Data, og Kipling, som hver slapp mellom fem og ti pressemeldinger som omhandlet wap mellom oktober og desember.

Dette førte til betydelig vekst, og flere av selskapene opplevde en dobling eller tredobling av sin børsverdi, skriver Dagens Industri.

IT over wap

Men i de siste tre månedene har det gått nedover med de disse selskapene, og noen er tilbake på det nivået de lå på før alle begynte å bry seg med wap.

Wap-konsulenten Nocom kom verst ut av det og har tapt 78 prosent av sin børsverdi de siste to måneden, mens IT-konsulentene i Sigma var litt heldigere –de opplevde en økning på 10 prosent i samme periode.