Hopp til navigasjon Hopp til innhold

År 2004: 85 % har mobil

Innen år 2004 vil 85 prosent av befolkningen i Europa ha mobiltelefon, spår Gartner-gruppens analyserapport Dataquest. Dette er mer enn en dobling siden i fjor, da dekningen nådde 40 prosent.

Mobiltest (08/99)
Fjoråret var det fjerde på rad hvor mobilmarkedet målt i antall kunder vokste mer i reelle tall enn det gjorde året før. Mye av vesten skyldes kontantkortene, som ifølge Dataquest utgjorde to av tre nye mobilkunder i fjor.

Om fire år vil kontantkortkundene utgjøre 62 prosent av kundemassen, spår Dataquest.

Data øker

I år 2004 vil datatjenester, som Internett, utgjøre en tredjedel av omsetningen, mot tre prosent i dag. Totalt vil markedet vokse fra 568 milliarder kroner i fjor til 1.240 milliarder kroner om fire år, spår Dataquest.

Globalt fortsetter mobilveksten i rasende tempo. I løpet av året vil 430 – 460 millioner mobiltelefoner bli solgt i år, som er mer enn 1998 og 1999 til sammen.

Nokia befestet i første kvartal i år sin ledende markedsposisjon. Dataquest beregner at Nokia hadde nesten 28 prosent av markedet, mens Ericsson (11,5 prosent) kom på tredjeplass, bak Motorola (16 prosent).

Tabell

Produsent: Salg (i tusen): Markedsandel:

1. Nokia

2. Motorola

3. Ericsson

4. Samsung

5. Alcatel

6. Panasonic

Others

25,113.0

14,447.8

10,329.0

5,643.4

4,972.1

4,437.5

25,147.8

27.9

16.0

11.5

6.3

5.5

4.9

27.9

Total: 90,090.6 100.0