Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Svenske Picofun inn i historien

STOCKHOLM: – Dette er en stor dag i det mobile Internetts historie, sa CEO i Picofun, Johan Lenander under lanseringen av verdens første multiuser spill på wap. Nå ligger verden for deres føtter.

For som med alle andre som jobber i den nye IT-bransjen er det ikke tvil om at også det svenske mobile underholdningsselskapet Picofun har enorme ambisjoner.

Rask ekspansjon

Etter at Lenander i oktober i fjor begynte å leke med ideen om et underholdningsselskap har de etter etableringen i november økt til bortimot 20 ansatte i dag. Men det er ikke nok til å glede gründerne, for ved sommerens slutt vil de være mellom 40 og 50.

– Men vi er ikke noe nytt boo.com, sa Lenander til wapland.no, da vi kanskje så vel kritiske ut til de enorme ekspansjonsplanene.

Picofuns fokus er å utvikle community-spill hvor spillere over hele verden kan ”komme sammen” og spille mot hverandre.

Kommer fra Japan

Det enorme fokuset på underholdningstjenester den siste tiden er kommet mye på grunn av suksessen med slike tjenester i Japan, der mellom 40 og 60 prosent av all trafikk på i-mode går til underholdningstjenester.

– Ungdommene som står på ”tunnelbanan” og spiller Snake utgjør den store delen av underholdningsbrukerne, og det er også disse som er vår målgruppe, sier Lenander.

Hvordan tjene penger?

Noe av grunnen til at det har gått dårlig med en rekke nettselskapet i det siste er at inntjeningen ikke har vært god nok, men dette er ikke et område Picofun bekymrer seg veldig for.

– Vi samarbeider med operatørene. Når de legger spillene ut for sine abonnenter genererer dette trafikk og vi får en andel av disse trafikkinntektene, sier Lenander, som ser for seg flere nye inntjeningsmodeller etter hvert som nye mobilteknologier blir utviklet.

Når selskapet retter seg mot ungdom er det også naturlig å sette spørsmålstegn ved om denne trafikken vil komme opp i akseptable nivåer – ungdom er jo som kjent ikke de som har best råd.

– Vi mener allikevel vi tilbyr et billig alternativ. Man betaler kun et par kroner for å teste ut Pico Football, mot mange hundre kroner for et spill på PC, sa Fredrik Syrén, Vice President Marketing i Picofun, til wapland.no.

– Samtidig er spillet strukturert slik at man kan gå gjennom det man trenger på et par minutter. Slik blir det ikke så dyrt, og det er uansett lite penger i sammenligning med underholdning generelt, sa han.

Tjener på EM

Picofun lanserte i forrige uke sitt første spill, Pico Football, et football manager-spill som kan spilles av flere spillere samtidig. Svenskene skal sannsynligvis lansere et par spill til i løpet av sommeren, men det var riktig tidspunkt for lanseringen av fotballspillet nå.

– Vi retter oss med dette spillet inn mot alle de som har interesse for fotball. Alle med et ungt sinn kan du vel si. Selvfølgelig håper vi jo også at det forestående fotball-EM vil hjelpe på litt, sier Lenander.

Kommer til Norge?

Spillet har tatt omtrent tre måneder å utvikle og med en egen språkmotor skal det gjøre arbeidet med å få spillet ut i verden mye enklere. For selv om de nordiske landene er språkmektige og skjønner både hverandres språk og engelsk er det verre hvor lenger sørover man kommer.

– Sør-Europa står for tur etter at vi har inntatt de nordiske landene og vi regner med å være i Tyskland, Frankrike, Italia og Spania i løpet av sommeren. USA bør være inntatt i løpet av høsten, sier Lenander, som ennå ikke vet om det siste betyr at selskapet da også vil flytte kontoret.