Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Netthandel ikke billig

Det er dyrt å drive på Internett. Mange undervurderer kostnadene med å sette opp en e-butikk.

dollar - ill
– Man tror at bare man får store nok volumer så skal alt gå bra. Det gjør det ikke. Så skyter kostnadene i været, sier daglig leder Trygve Langholm i Cambridge Technology Partners til Dagens Næringsliv.

Nettkunder koster – også

Langholm mener at blant annet kostnadene ved transport og returhåndtering er undervurderte. I tillegg hevder han at kostnadene ved å skaffe kunder er svært høy.

– Det viser seg at man undervurderer kostnadene ved å hente kunder på nett. Kostnadene er større enn i tradisjonelle kanaler, mener konsulentselskapet.

Også teknologiutfordringene, og kostnadene til å håndtere disse, mener Langholm er undervurderte.

Han viser blant annet til Amazon.com som eksempel. Verdens største nettvarehus har etter hvert bygd opp en god kundehåndtering. Men dette har kostet flesk. Så langt har ikke Amazon.com gått med overskudd.

Tre tips

Langholm mener det er tre måter å tjene penger på Internett.

Det ene er annonser. Det andre er provisjoner på salg av e-markedsplasser. Det tredje er å selge trafikk, eller såkalt »click trough». Da får man betalt får å lede nettbrukere fra sin egen nettside til en annens.