Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gebyrfri nettbank utfordrer

Skandia tilbyr høy rente og null i gebyrer til sin kunder i Norge. Internettbanken stjeler kunder fra tradisjonelle banker. Men konkurrentene skjelver likevel ikke i buksene.

En sammenligning som Aftenposten har gjort viser at Skandia kommer vesentlig bedre ut en Storebrand, DnB, Kreditkassen og Sparebanken Nord.

Avisens regneeksempel er basert på 35 minibankuttak, 105 varekjøp og 35 giroer i året, samt renteinntekter fra i snitt 10.000 kroner innestående på konto gjennom et år. I beste tilfelle, Skandia, sitter kunden igjen med 475 kroner. I verste tilfelle, DnB, må kunden ut med 772,50 kroner. En differanse på 1.257,50 kroner

Frister kunder

Skandia tilbyr hele 6,50 prosent innskuddsrente, mens konkurrenten tilbyr fra 0,5 til 3,0 prosent rente. Den rendyrkede Internett-banken frister også med null gebyrer på varekjøp, minibankuttak og girering.

7.240 kunder har funnet veien til Skandia. Daglig leder Øyvind Thomassen opplyser til Aftenposten at en del kunder kommer fra Storebrand Bank. Han mener at dette er kunder som har kommet over terskelen ved å skifte bank en gang.

Introduksjonstilbud

Konserndirektør i Storebrand Bank er likevel ikke redd.
– Dette er definitivt et subsidiert introduksjonstilbud, sier han til Aftenposten, og stiller samtidig spørsmål om hvor lojale de nye kundene i Skandia-banken vil være når renten øker.

Daglig leder Øyvind Thomassen i Skandia benekter at de kjører med introduksjonstilbud. Banken innrømmer riktignok at de taper penger på å ikke ta gebyrer, men de forventer at transaksjonskostnadene vil gå ned.

Dessuten forventer Skandia å tjene sine penger på utlån, salg av aksjer og fond, samt andre spareprodukter.