Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Galopperende bilsalg på nett

En amerikansk rapport påstår at bilsalget over Internett vil 13-doble seg innen 2004. Det skremmer bilprodusenter og forhandlere.

I fjor ble det solgt biler over Internett i USA for 19 milliarder kroner. Analyseselskapet IDC spår nå at dette tallet vil 13-doble seg til 250 milliarder kroner om fire år.

IDC tror at stadig flere kunder vil benytte seg av tjenester som CarsDirect.com og carOrder.com fremfør å oppsøke en bilforhandler, skriver Finansavisen.

Kjøperne henter informasjon på nett

Andelen bilkjøpere som innhenter informasjon om bilene via Internett før de går til en forhandler har allerede økt dramatisk. Dette har gjort en rekke kunder mer kresne og kunnskapsrike.

I 1998 brukte to millioner amerikanere Internett for å innhente informasjon før de kjøpte bil. Dette tallet ventes å øke til åtte millioner om tre år.

De amerikanske bilprodusentene, som Ford og General Motors ønsker å forhindre at forhandlerne leverer biler til rene nett-forhandlere.

Totalt brukte amerikanske kunder 4.886 milliarder kroner hos bilforhandlerne i løpet av fjoråret, et tall som inkluderer bruktbiler og service.