Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Internett-boom i reklame – på papir

Mens nettbutikker går konkurs og børsene herjer med dot.com-aksjene gir Den nye økonomien mangedoblede reklameinntekter – på papir.

emedia
Og paradoksalt nok er det de samme dot.com-selskapene som slåss for å overleve som fyller e-magasinene med dyr reklame.

E-handels-magasinet Business 2.0 har seksdoblet antallet annonsesider det siste året. Red Herring, som skriver om alt som rører seg i den digitale verden, hadde 630 sider i sin siste utgave, hvorav 350 sider er reklame.

Månedsmagasinet Upside feiret nylig en firedobling av reklameinntektene det siste året.

Surfer på annonser

Samtidig går e-publiserings-pioneren Wired stadig bedre – med flere og flere annonsesider, og The Industry Standard og Fast Company gjør det også bra.

Business 2.0 har så mye pågang fra annonsørene at månedsbladet blir fjortendaglig i juni. Både Red Herring og Upside planlegger like hyppige utgivelsesfrekvens, skriver Wall Street Journal..

Den eneste ukeavisen av dem, The Industry Standard, har på to år økt sitt gjennomsnittlige sideantall fra 64 til over 300.

Kamp om nisjene

Men nå kommer de store gutta på banen. AOL Time Warner har lansert sitt månedsblad eCompany Now, og satser store beløp på å kapre sin del av den voksende nisjen. Det første nummeret hadde 302 sider, hvorav 165 sider var reklame.

Wired er fortsatt størst målt i opplag, med 469.000, mens de andre ligger på mellom 150.000 og 200.000 eksemplarer per utgave. Annonsørene betaler likevel fett for reklamesidene, fordi de vet at de treffer sin målgruppe. Mange av bladene er så innholdsrike at ingen klarer å lese dem fra perm til perm, men reklamen får man med seg ved å bla gjennom.

Reklamepenger

E-bladene opplever gylne tider nå, men mange har slitt i årevis. Upside kom ut første gang i 1989, mens Internett fortsatt var en lukket leikarring for Unix-frelste forskere og akademikere. Wired og Red Herring debuterte i 1993 og rakk akkurat å surfe på Internett-bølgen som bygget seg opp på den tiden.

Men selv om det når er ”boom-time in e-Paperland” er det ett spørsmål alle i nisjen stiller seg: Hva skjer med reklamepengene når dot.com-selskapene skal begynne å kutte kostnader?