Hopp til navigasjon Hopp til innhold

eBisniss med glimt i øyet

– En dag mens jeg spiste tomatsuppe ble jeg klar over at ni av ti logoer nå inneholder ”svosjen” – den store halvmånen som alle spretne logoer har fått. Etter det har jeg hatet alle halvmåneformete logoer.

MP3.com
Den nye økonomien blir utsatt for en rekke lattervekkende angrep.

Den anonyme personene bak hjemmesiden ”swoosh no more” er ikke den eneste som driver gjøn med dot.com-kulten. Han har samlet en rekke av moderne logoer. Felles for mange av disse logoene er at de bruker de samme elementene. Og det er ikke bare halvmånen som går igjen i designen. Enitels ”løpende mann” har mange amerikanske slektninger.

– Å jobbe i et dot.com-selskap, det er det samme for dagens ungdom, som det var for sekstitallets ungdom å dra til San Francisco og droppe syre, skrev en amerikansk IT-kommentator nylig. Han mente det trolig som et kompliment.

eKonseptet

Andre kommentarer er mer etsende syrlige.
Både design og konsept får gjennomgå på en rekke amerikanske hjemmesider.
På siden eNormiconblir en eNorm forretningside utviklet. Ved hjelp av den elektroniske navnegeneratoren Nametron 3000 blir et nytt forretningsnavn laget – tilfeldigvis blir det Similant. Sarkasmen blir kanskje litt vel tydelig. Det er en rekke linker på den siste sliden.

Logosamlinger

Skal du sjekke hvordan design av logoer kan gå i sirkel kan du sjekke disse sidene:

  • Splorp
  • swoosh no more
  • Logohell

    eTåkegenerator

    Et par enkle javaskript for nysnakk:

  • Dilberts tåkesnakkgenerator
  • Web Economy Bullshit Generator

    Andre eAntisider

  • www.blowthedotoutyourass.com/
  • Nysnakkbingo
  • E-nough Already: The society for the preservation of the other 25 letters of the alphabet.