Hopp til navigasjon Hopp til innhold

ePostordre er blitt kult

Det var gjerne din gamle grandtante som bestilte varer over postordre. Varer hun kun hadde sett bilde av – og som appellerte til øyet. Dagens e-handelsselskaper er postordre i ny innpakning, men verdien har økt i takt med utbredelsen av Internettet.

e-post (tegning)

Et av de selskapene som er spådd en kraftig verdistigning, av analytiker Torgeir Vaage, er E-Line Group. Han spår at selskapet vil være verdt seks milliarder kroner om fem år, mot dagens 460 millioner kroner.

Vaage er analytiker i Sunndal Collier, og han gir en sterk kjøpsanbefaling på E-Line Group. Han påstår fast at selskapet har en solid plattform for å henge på den eksplosive veksten innen forbrukerrettet handel på nett, skriver Finansavisen.

En kasse med penger
E-Line Group, er det nye navnet på Motegruppen, og de sitter nå igjen med Sportmann og en kasse med penger, etter å ha kvittet seg med annen virksomhet. I løpet av det siste året har selskapet knyttet til seg en rekke sterke samarbeidspartnere og har blant annet inngått et joint venture med Andersen Consulting.

Resultatet er e-tailingsselskapet Sportmann, Varner-gruppens kleskjeder og andre e-tailere. En av gruppens klare fordeler er bakgrunnen fra postordre.

Mange av de tradisjonelle postordreselskapene var innbringende for sine eiere, men kunne ikke drømme om verdien som E-Line Group nå gis av Vaage.

Men E-line Group preges av store underskudd. Minus 24 millioner kroner i år og forventningene sier minus 38 millioner kroner neste år.

Tybring Gjedde med større fokus mot nett
Også selskaper som henvender seg mot bedriftsmarkedet retter stadig større fokus mot nett. Blant dem er Tybring Gjedde, som satser knallhardt på e-postordre den kommende tiden.

-Ved utgangen av første kvartal hadde vi et salg via elektroniske medier tilsvarende en årstakt på 150 millioner kroner, og målsetningen er at dette skal dobles innen året til 300 millioner kroner, uttaler adm. direktør i TG, Jan Åkesson, til Finansavisen.

Selskapet er i ferd med å gjøre en snuoperasjon og større fokus vil nå rettes mot e-handel. En del av denne strategien er en ny, oppgradert hjemmeside med bedre funksjonalitet.

– Vi selger varer som folk føler seg bekvemme med å kjøpe over nett, uttaler Åkesson.

Nylig gikk Tybring Gjedde inn på eiersiden i CoShopper, og fikk da tilgang til CoShoppers teknologi.