Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Navnet ditt er verdt 4.500 kroner

For auksjonshusene er ditt navn verdt cirka 4.500 kroner. Hvis et auksjonshus på Internett selger virksomheten kan de regne med denne prisen per registerte hode, selv om flesteparten av kundene er passive.

Navn -auksjon
Å ha største mulig kunderegistre har blitt en gullgruve for internettselskaper. Særlig for auksjonshusene har kunderegistrenes størrelse, gått hånd i hånd med selskapets verdi på markedet.

Vil kreve minst 4.500 per navn
– Det kommer selvsagt an på hva markedet er villig til å betale, men jeg tror de fleste auksjonshus vil kreve minst kroner 4.500 kroner per registrerte kunde, uttaler Tom Andersson, viseadministrerende direktør i Nethouse. Nethouse eier blant annet auksjonstjenesten eBud.no og netthandelsstedet Smartshopper.no.

– Men et registrert navn har selvsagt ikke grenseløs verdi, men ved et salg vil prisen per navn fastsettes ut fra hva kjøperen er villig til å betale. Det bør selvsagt fremkomme hva selskapet omsetter, sier Andersson. Han mener selv at han ikke ville solgt en kundebase for noe særlig under 4.500 kroner per kunde.

Andersson opplyser at Nethouse som selskap ikke ønsker å bruker for mye ressurser til markedsføring.
– Dersom kunden blir for dyr å fange er det ikke interessant for oss å fange ham..

-4.500 er ingen overpris
Informasjonssjef i LetsBuyIt, Rune Kibsgaard Sjøhelle, ønsker ikke å sette ett kronebeløp på hver registrerte bruker. Til sommeren skal selskapet børsnoteres, og først 25. mai når LetsBuyIt går ut med sitt prisområde, kan han si noe mer om prisingen.

– Men jeg synes ikke at 4.500 kroner per registrerte kunde er spesielt høyt. De registrerte kundene er og blir vår viktigste verdi, uttaler Sjøhelle.

LetsBuyIt har en kundebase som vokser i rekordfart. Selskapet er etablert i en rekke land og har i dag totalt 500.000 registrerte brukere. Selv om bare en av fem kunder faktisk foretar en handel, så er de meget fornøyd med dette.

– Selv om man ikke er en aktiv kunde vil man bli liggende i kundebasen og likevel ha en slags verdi. Men etter hvert vil vi nok fjerne de ”døde” adressene, forteller Sjøhelle.

Din Side fikk 4.146 kroner per kunde
Da DinSide solgte sin auksjonstjeneste i desember i fjor fikk de den nette sum av 170 millioner kroner. Den gang hadde auksjonstjenesten 41.000 registrerte brukere, noe som innebærer en pris 4.146 kroner per registrerte kunde.

IT-direktør Mark F. Paulson i ATKearney uttalte tidligere i år at auksjonshusene på Internett vil erstatte tradisjonelle forhandlinger mellom selgere og kjøper. Dersom denne spådommen er riktig er det ikke sannsynlig at hodeprisen per kunde vil stige ytterligere.

-Kundebaser er alfa omega
– Kundebasene er selvsagt alfa omega for internettselskapene, sier professor Arne Johnsen ved Handelshøyskolen i Bergen. Men det er vanskelig å anslå det reelle potensiale.

Johnsen påpeker at svært mange internettselskaper setter i gang massive markedsføringskampanjer, som koster mer enn de smaker, og trekker frem amerikanske AOL som et eksempel.

Etter en storstilt markedsføringskampanje, viste det seg at selskapet hadde brukt mer enn 200 dollar per nye kunde, mens kunden ikke genererte mer enn 20 dollar i gjennomsnitt.