Hopp til navigasjon Hopp til innhold

NetCom-wappere får baksmell

Har du lurt på hvorfor regningen ikke har blitt større etter at du begynte å wappe? Det er fordi NetCom ikke har fakturert for wappingen i det hele tatt – men neste måned får du baksmellen.

15. november kunne NetCom for første gang tilby mobilt Internett til sine kunder. Men ikke før nå har de klart å tilpasse faktureringssystemet for wap. Det betyr at alle som har wappet ivrig det siste halvåret kan vente seg en skikkelig baksmell når etterfaktureringen kommer. Den store wapregningen kommer tidligst i juni, ifølge NetCom.

– Vi har registrert wapbruken, men foreløpig har vi ikke klart å fakturere hver enkelt kunde, sier NetComs informasjonskonsulent Bjørnar Storeheier.

Beklagelig

Ikke før nå har kundene blitt opplyst om at de ikke har betalt for å wappe, men NetCom tror ikke folk flest vil ta det så ille opp.

– Det er beklagelig at vi ikke har sendt ut melding om dette før. Det kan nok bli enkelte sterke reaksjoner, men stort sett er det jo bedriftskunder som inntil helt nylig har vært de store wapperne. Og disse er jo ofte ikke så opptatt av hvor mye det koster, sier Storeheier til Wapland.no.

Er det lov?

– Juridisk sett er det lov å etterfakturere på denne måten. Riktignok har vi ikke lov til å oppbevare denne type kundedata mer enn seks måneder, så folk som har brukt wap før desember må ikke betale for dette, sier Storeheier.

Mange wappere vil nok oppleve en ubehagelig stor regning neste måned, men NetCom tror at siden wapbruken først begynte å ta seg opp ved påsketurer vil ikke så mange ta det ille opp.

– Stort sett tror vi ikke det blir reaksjoner, selv om enkelte kanskje har opplevd det som litt rart at de hittil ikke har betalt for wappinga si, sier Storeheier.