Annonse


En av fire unge kjøper wap i år

– Nysgjerrigheten rundt wap er relativt laber blant “sms-generasjonen”. Man er mer opptatt av tjenester og behov, fremfor teknologien i seg selv, heter det i en melding fra Fishnet Nordic, som onsdag offentliggjorde undersøkelsen Fremtiden i Våre Lommer.

Riktig pris

Selskapet har sett på trender og markedsmuligheter for mobiltelefonen som innholdsmedium. Fishnet mener undersøkelsen er den mest omfattende i sitt slag. Den fokuserer på markedet for ungdom og unge voksne mellom 14 og 30 år.

Undersøkelsen viser at dersom telefonene prises til 1.500 kroner, vil hver fjerde mobilbrukere under 30 velge wapteknologien. Men de høye kostnadene ved bruk av wap er – i tillegg til få ungdomsvennlige tjenester – faktorer som vil bremse overgangen i denne målgruppen.

Annonse


Sms mer interessant

– Ungdom er i hovedsak mest opptatt av de mange spennende sms-baserte tjenestene som nå etter hvert dukker opp. Etterspørselen er større etter bedre sms-tjenester og utvikling av mobilteknologi som takler mp3-formatet, enn etter wap og mobilt internett, sier partner og daglig leder i Fishnet Nordic AS, Ole Petter Nyhaug.

Undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra en rekke ulike kunder fra ulike bransjer, og fokuserer på ungdom og unge voksnes behov og nytte av mobile innholdstjenester, fremfor på teknologien i seg selv.

Annonse