Telefonkatalogen

Annonse


Telenor Media satser på nettkatalog

TelefonkatalogenI fjor søkte Telenor Media om å legge hele telefonkatalogen ut på nett med passivt samtykke, men fikk da avslag fra Datatilsynet. Nå har imidlertid Datatilsynet snudd i saken, og i høringsuttalelsen som nå sendes ut går de inn for at passivt samtykke er tilstrekkelig.

– For oss var det helt utforståelig sa Datatilsynet gikk inn for aktivt samtykke fra brukeren, og vi håper nå at dette endres når den nye telekonsesjonen skal vedtas, sier Wenchen Holen, direktør for katalog i Telenor, til ITavisen.

Holen kan ikke stadfeste når dette kommer, men ønsker innholdet i høringsuttalelsen velkommen.

– Det er mulig at hele katalogen kommer på Internett allerede til høsten, dersom høringsforslaget går gjennom. Hittil har vi arbeidet ut i fra at aktivt samtykke er nødvendig, men skal nå forholde oss til den mulige endringen, opplyser Holen.

Annonse


Opplysningen Online allerede på WAP
Selv om katalogen ikke er fritt tilgjengelig på nett, er det allerede tillatt å gi katalogopplysninger online – på WAP.

– Det er tillatt å presentere katalogen på WAP, da er det ikke snakk om masseutlevering av numre, men kun et nummer per treff, sier informasjonssjef i Datatilsynet, Nina Njaa Rygh.

Nylig lanserte Telenor Media sin Opplysningen Online som gir brukeren tilgang til fem millioner navn, adresser og telefonnumre i Norge, direkte på WAP. For hvert treff betaler brukeren tre kroner.

Men i likhet med andre WAP-tjenester har ikke all verdens av brukere tatt den i bruk . Holen vil ikke oppgi hvor mange som bruker denne tjenesten i dag, men har god tro på vekst i tjenesten, i takt med økt antall WAP-brukere.

Hva skjer med Opplysningen 180?
– Telenor tjener i dag gode penger på Opplysningen. Vil det bli aktuelt å bygge ned den tradisjonelle Opplysningen, trykke færre kataloger og heller satse for fullt på de nye distribusjonsformene?

– Vi har ingen konkrete planer om å legge ned eller bygge ned noen av våre nåværende tjenester, men på sikt vil det i hvertfall bli færre kataloger. Dette må imidlertid vurderes kontinuerlig. Faktisk har Opplysningen fått flere brukere i takt med flere mobiltelefonbrukere, forteller Holen.

Hva vil det koste å bruke katalogen på Internett. Dere har vel neppe tenkt å tilby en gratis tjeneste?

– Vi vet ennå ikke hva det vil koste, men vi satser på en meget rimelig tjeneste, sier Holen.

Annonse