Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettbank beholder kundelojalitet

– Vi var bekymret for at kundene skulle bli mindre lojale når vi endret forretningside. Det er sagt at kunden trenger et menneske i en kasse å forholde seg til. Vår erfaring er at kundene setter mest pris på å slippe stå i kø, sier den finske banksjefen Ari Häll.

– Men forutsetninger at banken presenterer tjenester, som er gode for forbrukeren, og som fungerer, sier Häll, som har ansvaret for trådløse tjenester i finske Leonia. Han holdt foredrag på om bankens forhold til mobile tjenester og Internett i Oslo onsdag.

Fra filial til Internett og WAP
Leonia var tidlig ute med å lansere Internettbank.
I løpet av det siste året har antall pålogginger økt med over 50 prosent, og var i mars på 1.6 millioner pålogginger. Nå tar banken skrittet over mot WAP. Samtidig sier Leonia om sin samarbeidsavtale med det finske postverket, og vil etter hvert også kutte ned på antallet egne filialer. Det fører til at banken sparer inn hele 55 millioner Euro, som den finske posten har fått for å gjøre banktjenester for Leonia.

Forsiktig overgang
– Men det er viktig å la selve ”konverteringen” av kundene gå skrittvis.
Den finske banken tror på en forsiktig overgang fra en bankfilial der en leverer giroer og blanketter, til å bruke WAP til å betale regninger.

– Men det er få WAP-terminaler ennå, og vi vet ennå ikke hvordan kundene vil reagere, og hvilke tjenester de vil ønske, sier Häll. Hittil har kundene etterspurt betalingstjenester, og muligheter for å handle aksjer på WAP. Selve ”Killer-applikasjonen” kan bli et samarbeidsprosjekt med finske transportselskap, der en betaler billetten med WAP.

– Det ble sagt at vi bare ville få nerder som kunder for vår nettbank, sier Häll. – Men det viser seg å være våre beste kunder.