Hopp til navigasjon Hopp til innhold

NetCom skuffet over kundevekst

NetCom fikk bare drøye 8.000 nye kunder netto i første kvartal i år. NetCom-sjef Terje Christoffersen varsler økt markedsaktivitet for å skaffe nye kunder, men tror at fremtidig vekst vil komme mer fra økt trafikk fra hver kunde.

NetCom hadde pr. 31. mars totalt 753.760 kunder.

Mobilpenetrasjonen, som bransjen kaller det, er nå så høy at etablerte operatører som NetCom ikke kan vente noe særlig kundevekst fremover, spesielt ettersom det snart er ni tjenestetilbydere på banen som skal slåss om kundene.

90 prosent av tenåringene
I enkelte aldersegmenter, som ungdom mellom 15 og 19 år, er penetrasjonen over 90 prosent. Her er den faktisk også høyest blant jentene. Men i alle aldersegmenter mellom 15 og 65 er penetrasjonen blant gutter og menn mellom 70 og 90 prosent.

– Vi ser et visst kundepotensiale blant kvinner over 55 og blant eldre generelt, men vi må se i øynene at dekningen nå er så stor at det kun er mer marginale grupper igjen, sier Christoffersen.

«Churn, churn, churn»
Totalt er mobilpenetrasjonen i Norge, når man også regner med dem under 15 år og alle over 75, på ca. 64 prosent, uten at man tar høyde for kundegjennomtrekk («churn»).

Gjennomtrekkskundene, som bl.a. kontantkortkunder som strykes fra kunderegisterne først etter 12 måneder uten bruk, telles trolig som kunder hos flere operatører/leverandører, slik at det reelle penetrasjonstallet trolig er noen prosent lavere.

Christoffersen vil ikke se bort fra at kundegjennomtrekken vil øke. Før påske gikk NetCom ut med en børsmelding om at den i første kvartal utgjorde vel 25 prosent av den totale kundemassen. Majoriteten av disse er kontantkortkunder, som er notorisk troløse.

Nye tjenestetilbydere – og åtte slike er snart på banen – vil friste disse kundene med introduksjonstilbud som konkurrerer på pris. Christoffersen utelukker ikke at dette kan øke kundegjennomtrekken ytterligere.

Konkurrenter gir trafikk
Men han påpeker også at seks av disse – Site Communnications, GTS, Tele 1 Europe, ElTele Øst, Enitel og Telepluss – vil selge sine tjenester via NetComs mobilnett og generere trafikkinntekter til nettoperatøren.- På noe sikt tror jeg det blir en viss konsolidering i dette markedet. De som tror de vil tjene penger fort vil nok gå på en smell, sier Christoffersen, uten å nevne navn.

Stikkord: Mobil