Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Smålig PDA-krig fortsetter

Microsoft har med sitt Pocket PC-system lagt opp til å ta knekken på Palm. Dette viser de også i sin annonsekampanje som gikk ut i forkant av lanseringen. Selv om det ikke er av det mer seriøse slaget.

For Microsoft-reklamen tar virkelig et oppgjør med Palm, men som det jo skal være ifølge god amerikansk reklameånd er dette et angrep på Palm som etter våre egne standarder er ganske smålig.Pocket PC-annonse

Enkelt angrep

Den nye reklamen angriper nemlig Palms slagord ”Simply Palm” ganske hardt. I sin egen annonse hevder de nemlig at ”Simple is what you call yourself when you don’t have a lot to offer.” Direkte oversatt betyr dette ”Enkel kaller man seg selv når man ikke har noe særlig å tilby.”

Som dere kan se fra bildet av annonsen som ble vist i USA Today er det vel heller ingen tvil om at det er Palm som angripes. Det er jo tross alt et bilde av en Palm III under teksten.Palm-annonse

Artig tilsvar

Palm-tilhengerne var ikke like fornøyd med denne reklamekampanjen som Bill Gates sikkert var. Derfor har en av Palms mange fanatiske tilhengere laget et tilsvar til denne annonsen.

Et artig lite tilsvar som dere kan se, om enn ikke noe særlig mer seriøst. Her viser de frem nye Pocket PC-produkter med teksten ”Simple is what you mock when you only have 15 % market share.” Eller “Enkel er hva man gjør narr av når man bare har 15 prosent av markedet”.

Seriøs eller ikke

Nå skal ikke vi velge noen side i hvilken PDA som er best, men en kommentar må man komme med. At en tilhenger av Palm lager et slikt tilsvar er vel greit – ikke ble det vist frem i noen avis heller.

Men at et så stort og seriøst selskap som Microsoft gjør dette er litt skuffende. Dette er jo allikevel en trend som er ganske stor i USA. Det er vanlig å angripe hverandre gjennom reklame – så da kan vi kanskje se gjennom fingrene med det…