Flere bedrifter i Norge har lansert betalings- og bestillingstjenester på wap, men et beskjedent antall wapbrukere stiller seg noe avventende til å ta i bruk den nye teknologien.
Representanter fra både Nokia og Ericsson oppfordrer næringslivet til å satse aggressivt på wap, hvis de er interesserte i å etablere mobilt Internett som en ny kanal til sine kunder.
Gi bort telefoner
En idé er å utstede telefoner litt på samme måte som banker og firma utsteder VISA-kort, med egne ekstratjenester og bedriftens logo påtrykt kortet.
Annonse
– Hvis bankene er litt ”pro”, gir de bort telefonene, sier Dagfinn Birkeland, Ericssons produktsjef for mobilt Internett.
Til VIP-kunder
Nokias business development manager Scandinavia, Johan Sjöquist, mener at en mulig strategi er å gi bort, eller gi gode tilbud på waptelefoner til kunder som oppfyller visse kriterier, enten det er spesielle medlemmer, VIP-kunder, eller utvalgte storbrukere.
– Flyselskaper kunne for eksempel gitt bort wapterminaler til sine gullkunder. I tillegg til å ha påtrykt selskapets logo, kan telefonene være forhåndsprogrammert til å føre brukeren til en spesiell waptjeneste eller portal, sier Sjöquist.
Annonse