Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spill viktig økonomisk brikke

Dataspill er en ny megaindustri, slår en svensk undersøkelse fast. Bare i Sverige nærmer markedet seg to millarder kroner.

outwars
På en normal dag spiller hver tredje svenske databruker et spill, hevder rapporten «Interaktiv underhållning inför framtiden» fra svenske Kommunikationsforskningsberedningen (KFB) og Teldok. Spill er i ferd med å bli en ny medieform, slår rapporten fast.

I Sverige ble det kjøpt dataspill for 1,3 milliarder svenske kroner i 1998, et tall som ifølge rapporten trolig økte med 35-30 prosent i 1999. Brorparten av de spillsugne er mellom 15 og 24 år, men også eldre aldersgrupper har markant økning. Menn spiller dataspill mellom to og tre ganger så ofte som kvinner.

Forfatterne hevder at stadig flere spill tilpasses Internett, og med bredbåndstilkobling i hjemmet vil denne delen av markedet vokse kraftig, skriver Computer Sweden.

(Origo)