Annonse


Wap er ikke død allikevel

Wap er død, wap er overvurdert, wap er dårlig. Slik omtale har vår nye teknologi måtte tåle, men det betyr ikke at entusiasmen og troen på wap har bleknet. Snarere tvert i mot.

De store mobilselskapene, Nokia, Motorola, Ericsson, har stor tro på at wap snart vil ta av, og at næringslivet og brukerne etter hvert vil skjønne hvilke muligheter som ligger i mobilt Internett.

Tre bølger

– Jeg ser på waputviklingen i tre bølger, hvorav den første kom i slutten av 1999, da teleoperatørene lanserte sine egne portaler, sier Johan Sjöquist, sjef for Nokias forretningsutvikling i Skandinavia.

Annonse


Den andre bølgen ble markert ved at bedrifter begynte å tilby nyttige waptjenester til sine kunder, som blant annet enkelte banker, flyselskap, og andre. I dag er vi inne i tredje fase, mener Sjöquist, hvor bedriftsinterne tjenester så smått vokser frem.

Ukjent bølge

– Det som hender nå er at store bedrifter tilbyr waptilgang til sine medarbeidere. Wap blir en modul på samme måte som Internett når du kjøper datasystem til bedriften, sier Sjöquist.

Hva som blir den fjerde bølgen vet han ikke, men vi har nok ganske sikkert spennende ting i vente. Mange tror bedriftsinterne applikasjoner kommer til å skyte fart på wap, andre har stor tro på nyheter og underholdning.

Wap vil vokse seg til

– Wap er som web for fem år siden, og trenger tid på å utvikle seg, sier Dagfinn Birkeland, produktsjef for mobilt Internett i Ericsson.

Personifisering og lokasjonsbasering er nøkkelordene som legges til grunn for hvilke tjenester vi vil komme til å se på wap de neste årene. Det er stor enighet blant utviklere om at blant mobilt Internetts store fordeler er muligheten til å kunne gi rett informasjon til rett person, på rett sted.

– Vi vil snart få mobile tjenester vi kommer til å sette utrolig mye pris på, og som hjelper oss å takle hverdagen, sier Birkeland.

Annonse