Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor ønsker egne portaler

Telenor skjerper sin bredbåndssatsing og vil nå bli innholdsleverandør av tjenester. Inn i strategien inngår også samarbeid med andre innholdsleverandører.

Stig Eide Sivertsen går inn som leder for det nydøpte forretningsområdet, Telenor Broadband Services, som inntil nylig het TV-distribusjon og satellitt.

Den tidligere finansdirektøren i Schibsted skal lede teleselskapets satsing på innholdstjenester på Internett.

Telenor satser stadig mer på TV-mediet i sin bredbåndsatsing, og utbygging av satellitt og utviklingen av ulike tjenester via denne plattformen står sentralt i satsingen.

Åpner for innholdsleverandører
Selskapet ønsker blant annet å åpne sine tekniske standarder for andre innholdsleverandører via sin distribusjonsplattform, enten det er TV, PC, mobiltelefonen og skjermtelefonen.

I dag eier Telenor 21 prosent av portalselskapet PanSOL, og vil nå konkurrere med selskapet de selv har eierandeler i.

Med sin portal får Telenor muligheten til å påvirke innholdsleverandørenes valg, og her finnes det et klart inntjeningspotensiale.

Innen to år
Det er Telenor Nett som skal stå for utbyggingen av bredbåndsnettet, og det skal bygges ved hjelp av ADSL-teknologien.

Leder for Telenor Nett, Jan Thygesen, opplyser at det vil ta cirka to år før man kan tilby kringkastningskvalitet over telenettet.

Stikkord: Mobil