Arnt Sommerlund

Annonse


Dyster fremtid for nye mobilselskaper

Arnt SommerlundStrand mener at bare selskaper som kan oppnå en kundebase på 150.000 har muligheter for å overleve som tjenesteleverandør. Av de ti som har meldt seg har han mest tro på Tele2, som allerede har en kundebase i denne størrelsen på fasttelefon og internett.

Mobilbransjen er i dag dominert av Telenor Mobil, med 2.060.000 kunder, og NetCom, med 755.000 kunder. Sense Communications skaffet seg 10.000 kunder på tre uker etter en introduksjon med gratistilbud og hard markedsføring, men Sense-sjef Nadir Nalbant vil ikke si hvor mange kunder selskapet har i dag.

Snart 3 millioner
Men om Sense har bare fått litt igjen for sine bestrebelser betyr det at det totale antallet mobilabonnenter i dag nærmer seg 2,9 millioner. Da gjenstår det 1,6 millioner av den norske befolkning, og mange av dem, som barn og eldre, er lite mobile og behøver ikke mobiltelefon.

Det betyr at de nye selskapene må satse på å stjele kunder fra de etablerte. Nå er riktignok mobilkundene til dels troløse . den norske analytikeren Tore Aarønæs har beregnet at 700.000 skiftet leverandør i fjor – men dette er til dels også kunder med lavt forbruk.

Annonse


Kjøpe kunder
Foruten Sense har Tele2 og SmartClub meldt seg som tjenesteleverandør på Telenors nett, mens Enitel, ElteleØst, GTS, Site, Tele1Europe og TelePluss vil bruke NetComs. Schibsted vil også tilby mobile tjenester, men har ikke bestemt seg for operatør.

– Kostnadene ved å skaffe seg nye kunder er ganske store. I Norge kan det fort koste 3-4000 kroner å skaffe seg en eneste kunde. Dette er utgifter man skal tjene inn i et marked hvor konkurransen stadig presser prisene.

– Når flere tjenestetilbydere skal på markedet samtidig vil kundene lett bli forvirret av alle kampanjene og velge å holde seg til sitt etablerte selskap, sier Strand.

De etablerte vinner
Strand mener at vinnerne i dette spillet er de etablerte operatørene, spesielt Telenor Mobil.

– De nye tjenesteleverandørene tjener bare på utgående samtaler. Telenor Mobil og NetCom tjener også på inngående samtaler, som hos mange kunder utgjør brorparten av bruken, sier han.

Annonse