Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Presser oljeprisen med Internett

Verdens største oljeselskaper etablerer en elektronisk basar for å presse ned prisene fra underleverandører.

Oljeplattform
Statoil, BP Amoco og Royal Dutch/Shell er blant de 14 oljegigantene som står bak prosjektet.

Til sammen handler selskapene for 125 milliarder dollar (omtrent 1050 milliarder kroner) i året. Håpet er å redusere kostnadene ved å effektivisere innkjøpene og øke konkurransen. Målet er å spare 5-30 prosent, eller mellom 50 og 315 milliarder kroner i året.

Shell har lenge vurdert å etablere en lukket digital leverandørbørs, men valgte til slutt å samarbeide med konkurrentene.

– Etablering- og driftskostnadene ville bli for høye, sier nestsjefen for Shells digitale satsning til Financial Times. Samme logikk ligger bak lignende markedsplasser innen fly- og bil-industrien.

Børsen etableres som et selvstendig selskap og oljegigantene planlegger børsnotering av markedsplassen. Den elektroniske markedsplassen skal være operativ i tredje kvartal i år.

(Origo)