Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia tok knekken på Telenor

Nokias eventyrlige suksess har tydeligvis blitt lagt merke til blant norske bedriftsledere. Finnene tar over toppen som det sterkeste varemerke og dytter vår eget Telenor ned til andreplassen.

Det er undersøkelsen ”Merkestyrke i bedriftsmarkedet” som Aftenposten og MMI står bak som slår fast at mobil- og telekonsernet Nokia er den merkevaren som norske næringslivsfolk med innkjøpsansvar rangerer høyest.

Positiv utvikling

Under Jorma Ollilas ledelse har Nokia blitt en at Europas desidert mest fremgangsrike selskaper, ikke minst på grunn av selskapets suksess på mobilmarkedet, skriver Aftenposten.

Dette er en utvikling som har blitt lagt merke til blant de innkjøpsansvarlige. I fjor rangerte de finnene som nummer fire på merkevaretoppen, med kundetilfredshet som sterkeste kort.

Ikke bare bra

Men selv om Nokia nå inntar toppen, betyr ikke det nødvendigvis at mobilselskapene er på fremmarsj.

For konkurrentene Motorola og Ericsson er to av de tre selskapene som går mest tilbake sammenlignet med tidligere undersøkelser, og de er nå blant taperne i undersøkelsen.

Telenor ned fra tronen

Men når Nokia går til topps, må noen andre ned. Noe som går utover vårt eget Telenor-konsern. Nordmennene har hatt denne plassen de to siste årene, men har tapt grunn i det siste – selv om avstanden opp ikke er skremmende.

Problemet er at Telenor sliter med et handikap i forhold til Telenor – kundene lar seg nemlig ikke sjarmere av selskapet. Resultatet er elendig tilfredshet og sviktende lojalitet, skriver Aftenposten.