Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Stadig milliardkjøp for UPC

UPC er villig til å ta enorme tap over flere år for å etablere seg blant Europas ledende bredbånds- og mediaselskaper. Men kan UPC på lengre sikt bli lønnsomt?

Kristin Mack Løvdal
I Norge tar UPC sikte på å bli Telenors største konkurrent på både privat-og bedriftsmarkedet, skriver Telecom Revy.

– Jo mer vi taper, jo mer vellykket er vi, sa UPCs konsernsjef Mark Schneider da han la frem det europeiske tele- og mediaselskapets årsresultat i Amsterdam nylig. Årsresultatet for 1999 ble 784,3 røde euro-millioner i minus – et underskudd på 6,35 milliarder kroner.

– Neste år regner vi med et underskudd på vel 1 milliard euro (8 milliarder kroner), tilføyde han fryktesløst.

Glupsk
Med et underskudd på 255,6 millioner euro i 1998 (2,06 milliarder kroner) gir dette et akkumulert underskudd på vel 16 milliarder kroner på tre år. «No problem», sier UPC.

Underskuddene skyldes hovedsaklig en glupsk oppkjøpstrategi over store deler av Europa. Og det er mer penger der de kommer fra. Med eiere som Microsoft og amerikanske United International Holdings i ryggen tar UPC i Norden sikte på å bli både Telenors og Telias hardeste konkurrent.

Skepsis
Men selv om Schneider jubler over milliardsluket er ikke markedet like positivt.
– Dette er litt av en smørje. Markedet tolererer for tiden stadig mindre denne formen for megaunderskudd, sa en nederlandsk børsanalytiker til Wall Street Journal etter at UPC la fram sitt årsresultat.

Aksjekursen på UPC sank umiddelbart med nesten 9 prosent på Amsterdambørsen, og har senere falt på NASDAQ til en kurs onsdag på 45 dollar, mot en toppnotering på nærmere 80 dollar tidligere.

Dette kan skape betydelige problemer for videre oppkjøp, som UPC ofte finansierer helt eller delvis med egne aksjer.

«Hello, I’m Chello»
UPC Norge er landets største kabel-tv-operatør med over 330.000 kunder. Koaksialkalblene som ble lagt av gamle Janco Multicom, kjøpt av UPC for noen år siden, utgjør fortsatt stammen i UPCs nett, men dette bygges nå ut med fibernett, bredbånds radioaksess og satellittdistribusjon, samtidig som det eksisterende koaksial-nettet oppgraderes til bredbåndsnett for vel 3 milliarder kroner.

«Hello, I’m Chello», proklamerer UPC-reklamen fra busser og trikker i en markedskampanje for å plante sin «triple-play»-strategi – kabel-tv, internett og telefoni – i norske tele- og mediakunders bevissthet. Det er også en «double play», med satsing mot både privat- og bedriftsmarkedet.

Forventninger
– En gjennomsnittlig kabel-tv-kunde betaler i dag ca. 1.000 kroner i året. Om kunden i tillegg kjøper internett-tjenester for 3.000 kroner og telefontjenester for 3.000 kroner kan vi få en sju-dobling av inntekten per kunde i privatmarkedet, sier Lars Helgerud Andersen, UPCs sjef for Norge og Nord.Europa.

Hvis alle UPCs 330.000 kabelkunder oppfører seg som forventede snittkunder har UPC et inntjeningspotensial på 2,3 milliarder årlig på det norske privatmarkedet. Men så utbredt aksept er det ingen som forventer.

Innholdsleverandør
UPC skal ikke bare tjene penger som teleoperatør.
– UPC ser i stadig større grad på seg selv som innholdsleverandør, sier Helgerud Andersen.

I tråd med innhold-strategien kjøpte UPC International i mars tv- og radioselskapet SBS Broadcasting, som eier halvparten av TVNorge, samt 10 andre europeiske kanaler, for 2,8 milliarder dollar .
(I praksis betyr det at Bill Gates eier ca. 5 prosent av «Mandagsklubben», men akkurat den vinkelen skal vi la ligge).

– UPC posisjonerer seg som et typisk konvergens-selskap, etter mønster av America Online/Time Warner. Suksessen er avhengig av hvor dyre innholdspakker de klarer å selge til sine kunder, sier den danske teleanalytiker John Strand.

– Kabelkunder er rimelig lojale, fordi det oftest ikke er noe alternativ. Men konkurrerende teknologier vil jakte på de samme kundene. Om det skal bli lønnsomhet på lang sikt, må det finne sted en ytterligere konvergens – mellom teleoperatører, innholdsleverandører, bank/forsikring og e-handel. Da kan man selge kundene flere ganger, men på dette markedet vil konkurransen bli brutal, sier Strand.

Helgerud Andersen innrømmer at UPC-strategien er risikofylt. – Det er store investeringer som skal tjenes inn igjen, men våre eiere har is i magen.

Kanskje et helt isfjell, mener Strand.

Stikkord: Mobil