Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Analytiker skeptisk til UPC

Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom AS stiller seg skeptisk til UPCs strategi.

Aarønæs,Tore

– Jeg tviler på om UPC med sitt begrensede nedslagsfelt, 15 prosent av det norske privatmarked, og manglende muligheter til å realisere stordriftsfordeler, kan oppnå lønnsomhet, sier han.

Dyre kunder
Aarønæs påpeker at dersom UPC skal bruke 3 milliarder til å oppgradere sitt nett til «triple play» vil dette koste nærmere 10.000 per kunde.

I tillegg kommer utgiftene som enten kundene eller operatør betaler for å skaffe seg utstyr som kabelmodem, telefonmodem og set-top boks for digitalt fjernsyn, som i sum kan komme opp i 5-10.000 kroner per kunde.

Markedets pris
Aarønæs viser til at UPC-sjef Lars Haugerud Andersen selv sier at prisen Bærum kommune ønsket for kabel-selskapet Alfanett (tidligere Bærum Kabel-TV) – 5-700 millioner kroner – er for høy.

– Prisen burde ikke overstige 400 millioner, sier Haugerud Andersen til Asker og Bærum Budstikke.
– Det betyr at UPC anslår verdien av hver av Alfanetts kabelkunder til ca. 10-12.000, sier Aarønæs.

Få velger full pakke
Markedsunderøkelser har vist at foreløpig er det bare 10-15 prosent av UPC-kundene som får tilbud om «triple play» som slår til.

– Selv om UPC klarer å få aksept fra hver tredje kabelkunde på triple play vil det likevel bety at selskapet investerer 3 milliarder kroner på å skaffe seg 100.000 triple-play kunder – altså 30.000 kroner per kunde, sier Aarønes.

Slike kostnader til å skaffe seg kunder skal tjenes inn i et marked med økende konkurranse. Aarønes påpeker at det svenske Bredbandsbolaget tar sikte på å tilby sine tjenester til norske kunder for 200 kroner måneden, med en overføringskapasitet på opp til 10 Megabyte.

– Dette prisnivået, 2.400 kroner året, kan fort bli «benchmark» for alle operatører i dette markedet, sier han.

Stikkord: Mobil