Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Wap er død. Født 1999, sovnet stille inn…

Med denne dødsannonsen åpnet Stefan Marx fra konsulentselskapet Mogul.no sitt foredrag om waps uvisse fremtid, og ble møtt med humring og nervøs latter fra tilhørerne.

Anledningen er IT Expo 2000, som holdes i Oslo fra 4. og 6. april, og salen er fullsatt med representanter fra næringsliv og telekommunikasjon. Det er disse som skal skape morgendagens bærbare telefonitjenester, og de får nå beskjed om å velge sine steg med omhu.

Seriøs advarsel

De fleste av dem vet nok at bak den spøkefulle innledningen ligger en seriøs advarsel om hva som kan skje hvis overdreven «hype» kombineres med feilvurderinger og lansering av dårlig gjennomtenkte waptjenester.

– Mobiltelefonen vi har i dag er dårlig. Den har dårlig skjerm, dårlig tastatur, og utilstrekkelig båndbredde, minne og prosessor, sier Marx.

– Fordelen med wap er at vi har fått muligheten til å bruke den begrensede teknologien som i dag er tilgjengelig til å utvikle interaktive tjenester på bærbare terminaler som passer i bukselommen, sier han.

Sats på nisjer

Marx råder utviklere til å vente med båndbreddesensitive tjenester som kartbøker og musikkdistribusjon. I stedet bør man satse på bærbare nisjetjenester som det er behov for, og som man på en realistisk måte kan implementere i dag, slik som e-post og business-to-business applikasjoner.

– Man må tenke nytt, og man må tenke gammeldags, sier Marx, og mener med det at tradisjonell målsetting, strategi og markedsanalyse vil være nøkkelelementer for vellykkete wapprosjekter.