Qantrell, David

Annonse


Nortel vil bli hippe

Qantrell, DavidNortel satser på B2B – markedet der næringslivet handler med hverandre – og oppretter et eget selskap for å levere tjenester. Nortel sier de nå starter den andre bølgen i ehandel.

Det kanadiske selskapet ser verdens største selskap – Cisco – som selve konkurrenten. Nortel ønsker ikke lenger å bli oppfattet som bare en traust leverandør av teleutstyr.

Bredt spekter
– Vi har på mange måter blitt oppfattet som rørleggeren, sier Peter George, som leder Nortel Networks Enterprise Solutions. De tidene er over forteller George til ITavisen.no.
Nå er det på tide å bevege seg oppover i markedet. Det er ikke nok å være flinke på å levere optiske nettverk, nå skal kundene få hele spekteret av tjenester, som de igjen kan levere sine kunder.

Nortel er den tredje største av teleleverandørene, etter Cisco og Lucent. Selskapet satser på å være bredere i markedet enn sine konkurrenter.

Annonse


Dobbeltsidig
I samarbeid med Andersen Consulting setter Nortel opp en enhet for å hjelpe bedrifter og Internettleverandører. Nortel mener handel over Internett vil øke sterkt.

Clarify E-Business Applications vil få hovedkvarter i San Jose i California, og vil få 2.600 ansatte over hele verden.

Kombinerer teknologi
Det nye selskapet skal blant annet hjelpe bedriftene med å holde gode forbindelser til kundene. Samtidig er visjonen å vise hvordan en kan spare tid på ehandel. Peter George sier at de på demonstrasjon har satt opp en enkelt hjemmeside for en bedrift, og med en fungerende betalingsløsning på tre minutter.

Lojale kunder
Nortel har tidligere kjøpt opp selskapene Clarify og Periphonics. Clarify leverer CRM, eller program som styrer kundebehandlingen, og Periphonics er avanserte innen stemmegjenkjenning. Begge selskapene er sentrale i den nye bisniss-satsningen.

– Dette handler ikke om å sette leppestift på en bulldog, eller parfymere grisen, sier visepresident David Qantrell i Clarifys gruppe for e-handelsapplikasjoner. Men det gjelder å bygge et toveis lojalitetsbånd – fra klikk til kundeforhold. – Det er få som bare er opptatt av prisen, sier Quantrell.

I følge Nortel Networks består den andre bølgen av ehandel, av en kombinasjon av riktig behandling av kunden ved hjelp av CRM, kontaktsentre, og målrettet bruk av Internett.

Annonse