I 2005 vil verdien av amerikansk nettannonsering klart overstige inntekter fra TV-annonsering. Amerikanske annonsører vil bruke 270 milliarder på nettet, mot 160 milliarder på TV, hevder forskningsbyrået Myers Group i en fersk rapport.
Mest i USA
Nettannonsering på verdensbasis vil være verdt 375 milliarder kroner i 2005, mot drøye 43 i dag, hevder Myers rapport.
USA står for brorparten av inntektene. Med annonsesalg verdt 35,8 milliarder har landet 82 prosent av dagens markedet. Andelen ventes å synke til 72 prosent i 2005.
– Vi venter at de globale markedene beveger seg raskere enn det hjemlige. Vi ser klart at det er en bratt Internett-stigning i Tyskland som drar med seg resten av Europa, sier Jack Myers, sjeføkonom i firmaet.
Annonse
Vekst i Asia
– Vi ser også sterk vekst i Asia, og Internett er en av de få mediene som lar markedsførere nå kinesiske målgrupper, sier han til Reuters.
Den økte veksten i nettannonsering kommer primært fra tradisjonelle industrier som bilprodusenter, underholdning, finanstjenester, telekommunikasjon, reise og turisme, i tillegg til boligsalg og rubrikkannonser, hevder Myers.
Origo
Annonse
Annonse