Musikk på nettet (MP3)

Annonse


Søte toner fra MP3

Musikk på nettet (MP3)

Over en halv million nordmenn har lastet ned MP3-filer fra nettet. Det viser en undersøkelse om bruk og nedlasting av MP3 gjennomført av Tore Wæthing på Norsk Gallup Institutt. Selv om stadig flere laster ned musikk på nett, viser tallene at nettet er et supplement for platekjøpere og ikke et alternativ, som bransjen først fryktet.

-MP3 slik vi ser det i dag representerer en mulighet og ikke en trussel for musikkbransjen, sier forsker Tore Wæthing i Norsk Gallup.

22 prosent av brukerne ble kjent med artisten gjennom MP3, og lite tyder derfor på en kannibalisering av markedet, i følge Wæthing. Kun halvparten av brukerne lastet ned artister de kjente godt fra tidligere.

Annonse




Betalingsvillige
96 prosent betaler ikke for nedlasting av MP3 filer, men seksti prosent er villige til å betale for nettmusikk i fremtiden, viser en undersøkelse fra Norsk Gallup.

Undersøkelsen viser at 84 prosent lagrer filene sine på PC-en og spiller dem bare der, og lite tyder derfor på at MP3 er i ferd med å utkonkurrere CD-en eller CD-spillerne.

Kun for PC
Bare siste måneden er det 300.000 som har lastet ned filer fra nettet, og dette er et mye høyere tall enn Wæthing i utgangspunktet antok. Men de aller fleste lar musikken ligge på PC-en.
Kun ti prosent av de som laster ned filer, eier selv en MP3 filer.

Unge laster mest
Ikke overraskende er det hovedsakelig unge som er de ivrigste brukerne av musikk på nett. Et flertall av brukerne befinner seg i aldersgruppen 13-20 år, men så mange som 33 prosent befinner seg i gruppen 30-44 år.

Mye av musikken i MP3-format, finnes kun i dette formatet. Ukjente band og artister uten platekontrakt bruker gjerne Internett som kanal for å markedsføre sin musikk. Andre etablerte artister har begynt å bruke MP3 som en alternativ markedsføringskanal .

Oppvarming
Det er blitt vanlig å promotere bandet ved først å legge en singel på nett i MP3-format, før den finnes i butikkhyllene, noe som har vist seg å være en suksess.

Flere undersøkelser har vist at musikkmulighetene på nett gjør at publikum hører mer musikk, og kjøper flere plater. Musikkbransjen fryktet lenge at platesalget ville synke betraktelig med inntoget av MP3.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse