Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sjekk selgeren før du kjøper

– Jeg ville ha vært skeptisk til å kjøpe en ny mobiltelefon til halv pris fra en ukjent person på nettet. Uansett ville jeg ha sjekket selgeren før jeg inngikk noen avtale.

E-handel (tegning)

Det er sikkerhetsrådgiver Per Thorsheim i Pricewaterhouse Coopers i Bergen som sier dette i en kommentar til Telecom Revy etter at en mobiltelefonkjøper fra Stavanger ble svindlet for 3.500 kroner.

Sikkerhetsrådgiveren fraråder av prinsipp folk å handle gjennom prategrupper. I så fall bør de først vurdere om selgeren virker seriøs. Se etter om vedkommende oppgir firmanavn, navn, adresse eller telefonnummer, og kontrollere med foretaksregisteret, eventuelt opplysningen, at disse opplysningene virkelig stemmer.

Forsiktighet
– Får du et tilbud som høres ut til å være av typen ”for godt til å være sant”, bør du sammenligne prisen med hva tilsvarende produkt, samme modell og alder, koster i butikken. Spør hvilke rabatter det er mulig å oppnå. Dersom det helt klart framgår at selgeren vil tape på salget, er det ekstra grunn til å være forsiktig, sier Thorsheim.

– Det behøver ikke nødvendigvis være fusk og fanteri. Det vil alltid være noen som tilbyr produkter latterlig billig, men da for å oppnå andre fordeler. Spør derfor om det knytter seg vilkår til salget som selger ikke har opplyst om.
Er det for eksempel krav om kopling til langsiktige, ugunstige abonnementsordninger, spør sikkerhetsrådgiveren.

Betal etterpå
– Når du handler på nett, så vær forsiktig med å betale før du har varene i hende, sier jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådet.Så fremt du ikke er sikker på at du handler fra et seriøst firma, fraråder Thorsheim å betale varer i postoppkrav. Han synes heller ikke noe særlig om å sette penger inn på en konto før varene mottas.
– Handlet jeg med en ukjent privatperson, ville jeg ha vært særlig skeptisk, understreker Thorsheim.