De seks telefonene det er snakk om fra Motorola er:
- Timeport P7389 – som er den originale trebånds WAP-telefonen fra Motorola. Denne er på markedet allerede.
- Timeport P7389i – som er en trebånds WAP-telefon med GPRS. Skal ifølge Motorola være klar til å komme på markedet i tredje kvartal i år.
- Timeport P7389e – som også er en trebånds WAP, men som er utbygd for M-commerce. Ved hjelp av en kortleser bak på telefonen kan man handle rett på kredittkortet.
- Timeport P1088 – er Motorolas smartphone. Den er basert på en JAVA-browser og ser mer ut som en krysning av en PDA og en mobiltelefon. Mange filofax- og multimediemuligheter.
- v.2288 – dette er WAP-telefonen for de hippe. Motorola satser på å nå trendsetterne som ser og vil sees.
- Talkabout T2288 (bildet nedenfor) – er en helt ordinær WAP-telefon uten hokus pokus. Beregnet på vanlige mennesker som er sosialt aktive.
Det som er så deilig med å se en så stor produktpresentasjon er at man nok en gang for beviset for at WAP er tingen. Ingen ser ut til å lansere vanlige mobiler lenger. Er det ikke WAP er det ingenting.
High Speed eller GPRS
Som dere ser har Motorola unnlatt å satse på høyhastighetsstandarden HSCSD og går heller rett på GPRS. Dette kommer nok også som en gladmelding til NetCom som også har valgt denne taktikken.
Annonse
– Vi har hørt på kundene våre og de har sagt fra at høy hastighet er viktig. Derfor har vi satt alle ressurser inn på å utvikle GPRS-løsninger, siden HSCSD er en gammel teknologi, sa Dominic Strawbridge fra Motorola under pressekonferansen på CeBIT i dag.
– Men vi har som filosofi å høre på kundene våre, og dersom de vil ha HSCSD skal vi kunne gi dem det også, sa han videre.
Tre segmenter
Motorola har delt opp sin WAP-strategi i tre forskjellige klasser – Timeport, v. (uttales vi-dått) og Talkabout. Dette er henholdsvis telefoner for forretningsfolk, trendsetter og de sosialt aktive.
Og de satser en god del på blant annet v. Selskapet åpnet faktisk et eget design og brukergrensesnitt senter i Milano i fjor høst for å fokusere på at telefonene har riktig design. Og det bør de kanskje ut fra hvilke målsetninger de har satt seg.
– Det er et statussymbol for de kulturelt hippe og gir forbedring av imaget ditt, messet Motorola om i sin presentasjonsfilm for v.-serien.
Og det er mer på tapetet fra Motorola, men det kommer vi tilbake til ved en senere anledning. Vi kan i hvert fall love at WAP vil være sentralt også videre hos mobilgiganten.
Annonse