Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Seks WAP-telefoner fra Motorola

HANNOVER: Det er vel ingen tvil lenger – WAP har kommet for å bli. Dette er også Motorola enig i. På CeBIT i dag presenterte de sine WAP-telefoner, som det nå har blitt hele seks forskjellige av.

De seks telefonene det er snakk om fra Motorola er:
  • Timeport P7389 – som er den originale trebånds WAP-telefonen fra Motorola. Denne er på markedet allerede.
  • Timeport P7389i – som er en trebånds WAP-telefon med GPRS. Skal ifølge Motorola være klar til å komme på markedet i tredje kvartal i år.
  • Timeport P7389e – som også er en trebånds WAP, men som er utbygd for M-commerce. Ved hjelp av en kortleser bak på telefonen kan man handle rett på kredittkortet.
  • Timeport P1088 – er Motorolas smartphone. Den er basert på en JAVA-browser og ser mer ut som en krysning av en PDA og en mobiltelefon. Mange filofax- og multimediemuligheter.
  • v.2288 – dette er WAP-telefonen for de hippe. Motorola satser på å nå trendsetterne som ser og vil sees.
  • Talkabout T2288 (bildet nedenfor) – er en helt ordinær WAP-telefon uten hokus pokus. Beregnet på vanlige mennesker som er sosialt aktive.

Motorola T2288Det som er så deilig med å se en så stor produktpresentasjon er at man nok en gang for beviset for at WAP er tingen. Ingen ser ut til å lansere vanlige mobiler lenger. Er det ikke WAP er det ingenting.

High Speed eller GPRS

Som dere ser har Motorola unnlatt å satse på høyhastighetsstandarden HSCSD og går heller rett på GPRS. Dette kommer nok også som en gladmelding til NetCom som også har valgt denne taktikken.

– Vi har hørt på kundene våre og de har sagt fra at høy hastighet er viktig. Derfor har vi satt alle ressurser inn på å utvikle GPRS-løsninger, siden HSCSD er en gammel teknologi, sa Dominic Strawbridge fra Motorola under pressekonferansen på CeBIT i dag.

– Men vi har som filosofi å høre på kundene våre, og dersom de vil ha HSCSD skal vi kunne gi dem det også, sa han videre.

Tre segmenter

Motorola har delt opp sin WAP-strategi i tre forskjellige klasser – Timeport, v. (uttales vi-dått) og Talkabout. Dette er henholdsvis telefoner for forretningsfolk, trendsetter og de sosialt aktive.

Og de satser en god del på blant annet v. Selskapet åpnet faktisk et eget design og brukergrensesnitt senter i Milano i fjor høst for å fokusere på at telefonene har riktig design. Og det bør de kanskje ut fra hvilke målsetninger de har satt seg.

– Det er et statussymbol for de kulturelt hippe og gir forbedring av imaget ditt, messet Motorola om i sin presentasjonsfilm for v.-serien.

Og det er mer på tapetet fra Motorola, men det kommer vi tilbake til ved en senere anledning. Vi kan i hvert fall love at WAP vil være sentralt også videre hos mobilgiganten.