Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norske aviser skvises av nettet

Norske aviser føler presset kraftigere fra Internett. Nå vil Aftenposten kjøre hardere på Internett, og A-pressen vil ha samtlige av sine aviser på nett.

Papiravisene får det hardere, mens avisene skal lete etter personer som behersker både nett og journalistikk. Dette er konklusjonen etter at flere aviser og konsern har lagt fram sine resultat for fjoråret, og etter at opplagstallene for avisene er blitt offentlige.

Dystert
Schibsted-konsernet satser hardere på Internett. Aftenposten skal bli et såkalt ”dot.com”-selskap, og markedet for rubrikkannonser på nett skal utvides, selv om det kan gå hardt ut over Aftenpostens tradisjonelle marked for rubrikkannonser.

Samtidig vurderer avisene i Akersgata å skille ut sine egne nettselskap, slik som Dagbladet allerede har gjort. Internt i Aftenposten snakkes det også om at nettversjonen av avisen vil bli bygget kraftig ut.

Portalen Sol skal børsnoteres så raskt som mulig. Eierne – Telenor, Telia og Schibsted skal ha portaler i de fire nordiske land.

Lavt utgangspunkt
Samtidig skal det spares inn i Norge på grunn av Schibsteds tap i Sverige. 200 millioner skal hentes inn gjennom spareprogram i alle konsernets aviser i løpet av inneværende og kommende år.

Påstanden er at Schibsted-konsernet har tredoblet sin nettsatsing siden oktober, og det er ventet ytterligere satsing.

Alle A-pressens aviser skal på Internett i løpet av ett år.­ Lokal- og regionavisene må bli mediehus. Det betyr blant annet et sterkere samarbeid mellom lokalavisenes internettsider og lokal-tv-stasjonene, sier A-pressens konsernleder Alf Hildrum til Dagsavisen.