Annonse


Krever kreativt hjertelag

Norges Røde Kors åpnet for første gang for nettinnbetaling under sin aksjon for Tsjetsjenia i desember.

– Nettet som giverkanal vil bli stadig viktigere, fordi folk bruker det mer og mer som kjøps- og servicekanal. Men det vil ta lang tid før nettet danker ut de frivillige, sier pressesjef Anne D. Nilsen i Norges Røde Kors.

Samarbeide
Hun mener nettet fungerer best i kombinasjon med andre elementer, som redaksjonell omtale, levende bilder på nettet og plakatkampanjer.

Kirkens Nødhjelp opplyser at de har sine nettsider klare for giverne om en til to uker. Også Redd Barna satser nå sterkere på internett.

Annonse




Må gjøres kjent
Markedsdirektør Bjørn Petter Kjølø i Posten DM mener dette er en riktig satsing av hjelpeorganisasjonene.

– De vil ikke få noen aktiv handling fra giverne uten at de kjenner webadressen og oppsøker den. Den beste måten å nå eksisterende givere og sponsorer på er å sende dem et brev. Folk kan reservere seg mot å få mail, og annonser er dyrt, sier Kjølø.

Ny trafikk
Han sier at alle som vil ha nytte av websiden sin må bruke mer tradisjonelle metoder for å gjøre den kjent. – Nye media skaper trafikk i gamle media. Det er derfor vi merker så stor oppgang, sier han.

Rask vekst
Amerikanske veldedige organisasjoner samlet i fjor inn over 1,7 milliarder kroner via internett, ifølge en undersøkelse fra Direct Marketing Association (DMA). De spår at tallet vil stige til over ti milliarder kroner i 2004.

– Ikke-kommersielle organisasjoner bruker internett på kreative måter for å skaffe frivillige og for å få inn penger til sitt arbeid, sier presidenten i DMA, H. Robert Wientzen.

Amerikanske Røde kors fikk i fjor penger fra 22 000 givere. Året før var tallet bare 600.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse