Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ut av skyggen til SOL

Kjetil Palmquist og Tarjei Vassbotn, to tidligere SOL-medarbeidere, vil ut av skyggen til SOL. Nå vil de tilby sine egne løsninger til større innholdsaktører på Internett.

Under navnet Onsite Solutions AS, skal Palmquist og Vassbotn bidra med kompetanse og ny web-teknologi til Internett-markedet.

«Vi skal gjøre det enklere for ambisiøse aktører å maksimere bruk og avkastning på nettstedene», hevder de to gründerne i en pressemelding.

Ville gründe
Palmquist og Vassbotn har begge lang fartstid fra Internett-selskapet Scandinavia Online AS (SOL). Vassbotn jobbet tidligere i SOL som leder for teknisk avdeling. Palmquist ledet avdelingen for produktutvikling, og har vært sentral i utviklingen av SOLs struktur og grensesnitt.

”Gründer-ånden ble for stor”, hevder de i pressemeldingen.

Nett-analyse
De to har planlagt og utviklet en rekke web-produkter som skal gjøre det enklere å operere et komplekst nettsted. Spesielt har de valgt å satse på analyse- og statistikkverktøy.

– Markedet har lenge etterspurt produkter som gjør det mulig å følge brukernes ferd og bevegelser på et nettsted, sier Kjetil Palmquist.

– Nå har vi tatt skjeen i egen hånd og utviklet programvare som gir den informasjonen man trenger i tillegg til at det fungerer hos selv de største aktørene, forteller Vassbotn.

– Såvidt vi kjenner til finnes det ikke tilsvarende verktøy kommersielt tilgjengelig i markedet, forsetter grunderen.

Onsite Solutions skal også tilby verktøy for publisering, annonsering, e-handel og kommunikasjonsløsninger. Det hele er laget som rekke ”plug-in”-moduler der kundene velger hva slags funksjonalitet de har behov for.

Fem på laget
Det nye konsulentselskapet skal ikke bare selge teknologi, men også tilby rådgiving innenfor grensesnitt, navigasjon og utforming, i tillegg til produksjon og drifting av webløsninger.

Foreløpig har bedriften fem medarbeidere i tillegg til et stort nettverk av dyktige freelansere, men det legges ikke skjul på at det må ansettes flere. Selskapet skal spesielt satse på å tilby konkurransedyktige løsninger for de innholdsaktørene som har mye trafikk og stiller store krav de tekniske løsningene.

– Web-butikkene kan faktisk øke sin omsetning med våre verktøy, hevder Palmquist. – de vil kunne innhente ny kunnskap om brukerens atferd i nettbutikken som igjen vil hjelpe butikken ”å legge varene i riktig reol”.

– Det er viktig å forstå at varenes plassering og fremheving er like viktig i ”cyberspace” som i butikken på hjørnet, sier han.

Avtaler på plass
Selskapet hevder de allerede har rukket å tegne avtaler med flere aktører, deriblant GreteRode og Den Norske Kreftforening, som begge er i gang med utviklingen av store nettsatsninger.

Selskapet eies primært av grunderene og de ansatte. I styret finnes flere Internett-folk med bred erfaring , blant annet portalsjef i SOL, Stig A. Waagbø.