Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Starter bruktbilsalg på nett

Den elektroniske motorveien kan bli stedet der du finner din neste bil.

Driitern
Internettselskapet yaTack.com vil satse seriøst på salg av biler. Selskapet har inngått en samarbeidsavtale med Lease Plan Norge om bilsalg på yaTack-auksjonen.

– Salg av biler er et område som har vist seg å ha et stort potensiale i USA, og vi ønsker å befeste vår posisjon i dette markedet, sier adm. direktør Hans Christian Qvist.

På biljakt
I en fersk rapport fra forskningsinstituttet Jupiter Communications heter det at bare en prosent av de som jevnlig handler på Internett har kjøpt bil på nettet. Derimot har 42 prosent av netthandlerne brukt nettet aktivt for å søke informasjon om aktuelle bilder, priser og lignende.

Samarbeidet gjelder bilsalg rettet mot det profesjonelle markedet, og mot Lease Plans nettverk av merkeforhandlere og eksisterende oppkjøpere.

Tenning på salg
– I første omgang henvender vi oss til et forhandlernett som allerede kjøper mange biler over telefon eller telefax, og på sikt er utfordringen å få kundene som søker informasjon om biler på internett til å gjennomføre selve kjøpet online, sier Qvist.

Service
– Forhandlerne kjøper disse bilene i dag, men da på den «gammeldagse» måten ved hjelp av telefon og telefax. Ved aktiv bruk av Internett håper vi å favne flere bruktbilaktører, skape et bredere og mer riksdekkende nettverk og yte kjøpergruppene enda bedre service, sier Lasse Pettersen, avdelingsdirektør i Lease Plan Norge.

Utvikling
– Jeg tror at denne type samarbeid kommer til å eksplodere i omfang i tiden fremover og at tradisjonelle aktører i stadig økende grad vil finne det mer effektivt å samarbeide med etablerte Internett-aktører

– På sikt ønsker yaTack også å bygge opp en egen «ny-bil»-forretning, og da retter vi fokus mot forbruker, sier Qvist. Dette vil også bli i allianse med en stor aktør.