Hopp til navigasjon Hopp til innhold

I duopolistenes lenker

Adm. direktør Nadir Nalbant(bildet)i Sense erklærte stolt at Norge ikke lenger er et duopolland. Men uten et lovvedtak om fri tilgang for virtuelle operatører – eller en tredje lisens – har Telenor og NetCom lite å frykte.

Foto: Jørgen berner Ross

Både Nalbant og andre tjenesteleverandører innrømmer at de to netteierne hindrer konkurransen.

Konkurransepakke
– Du har tidligere sagt at nettene må åpnes og at et rent videresalg av mobilabonnement ikke vil skape større konkurranse, men allikevel satser du på dette?
– Isolert sett ja, men når vi kan pakke det sammen med andre tjenester så vil det skape konkurranse, sier Nalbant til Telecom Revy.

Han har lyktes godt med å ta det norske Internett-markedet på senga, med gratistilbud. Der hanket han inn 50.000 kunder på rekordtid og selskapet har i dag en børsverdi på omlag to milliarder. Men flere er skeptiske til den påståtte synergien mellom mobil- og nettaktivitetene hans.

Merverdi
– Så langt har vi ikke sett særlig kreativitet i grensesnittet mellom mobiltelefoni og internett. Det gjenstår å se hvilke type tjenester selskaper a la Sense klarer å lage, tjenester som kan gi merverdi utover et rent videresalg, sier daglig leder Tore Aarønæs i analyseselskapet Norsk Telecom AS til Telecom Revy.

Omsetning
Han understreker at mange nye aktører skryter av antall kunder, på samme måte som mange teleaktører skrøt av tusenvis av inaktive prefikskunder på fastnettet i 1998. Fokus bør dreie seg mer om omsetning per kunde, enn kjøttvekta.

– Det er usikkert hvor lenge det kan gå før investorene krever avkastning for ”virtuelle aktører”. Bransjen er preget av blodrøde tall og det er for enkelt å kun vurdere nye aktører utfra antall (gratis)abonnenter. Selv om dette er en vekstbransje, er det ikke alle som vil overleve, understreker Aarønæs.

Stikkord: Mobil