Annonse


Opera for mobilt Internett

I Opera 4.0 ligger det allerede nå en WAP-nettleser.

– Opera har ikke umiddelbare ambisjoner om å bli nettleservalget på vanlige mobiltelefoner. Vi sikter oss selvsagt inn på lommedatamarkedet og da helt ned til smarttelefoner med rimelig stor skjerm, sier adm. direktør Jon Stephenson von Tetzchner til Telecom Revy.

Han innrømmer samtidig at de internt diskuterer om de også skal lage versjoner for vanlige mobiltelefoner og at selskapet er under et visst press for å gjøre akkurat det.

Langsiktighet
Selskapet han leder har nå en markedsverdi på 450 millioner kroner og de er i sluttfasen av en emisjon som bringer inn 30 millioner kroner. De ansatte eier fortsatt 90 prosent av selskapet, noe Tetzchner anser som påkrevd i denne fasen for å sikre langsiktighet.

Annonse


Selskapet har nå 35 ansatte.

Håkon Vium Lie, teknisk direktør, er nå tilbake i Opera etter å ha sittet i flere år i W3C (World Wide Web-konsortiet). Første gang Telecom Revy møtte disse to gründerene var i 1994 da de utviklet Opera som ansatte i Telenor FoU på Kjeller.

Ny funksjonalitet
Fortsatt er Operas filosofi å utvikle en nettleser som er raskere og mindre i dataomfang enn konkurrentene Explorer og Netscape.

I 4.0-versjonen kommer bedre stiler (CSS2), Java Suit, nyhetsgrupper, bedre ytelse på nett (HTTP 1.1) og XML for å nevne det viktigste. I senere versjoner står skalerbar grafikk (SVG) og smartkort-løsninger høyt på implementeringslisten.

Flere plattformer
4.0-versjonen blir utviklet for flere plattformer: Windows, Linux, BeOS og EPOC.I dette operativsystemvalget ligger en klar retning i Opera Softwares satsing.

– Vi har stor tro på trådløse hjemmedatamaskiner, blant annet flatskjermløsninger slike som Qubit og FreePad. BeOS og Linux er operativsystemene her. BeOS er også operativsystem i settop-bokser for TV. Vi har avtaler både med Compaq, Qubit og nordmennene bak FreePad. Ved at vi også utvikler Opera på EPOC (Symbian) markerer vi at det mobile Internett-markedet er interessant for oss, sier von Tetzchner.

Flere markedskanaler
Opera kan lastes ned for 35 dollar, eller om lag 290 kroner. I tillegg satser nå selskapet sterkere via forhandlere og de legger ikke skjul på at de også snart vil lansere en gratis, reklamefinanisert versjon.

OEM-avtaler med hardwareleverandører spiller en stadig sterkere rolle i selskapets salg og her er mange nye avtaler under forhandling.

Blant annet fikk vi et glimt av Opera 4.0 på en ennå ikke lansert PSION-terminal.

I tillegg til det som her er beskrevet vil Opera lansere nyheter også på teknologimessen CeBIT i Tyskland kommende uke.Mobil Opera: – Det mobile Internett er interessant for Opera og vi leverer et WAP-tillegg i den nye Opera-versjonen. Vi er imidlertid ikke sikker på om WAP er veien å gå på lang sikt, sier Jon S. von Tetzchner i Opera Software.

Annonse