Annonse


Hard trøkk for ”push”

PointCast fikk mye oppmerksomhet da selskapet med brask og bram kom på banen for fem år siden, og satte begrepet ”push-teknologi” på dagsorden. Oppstemte analytikere lovpriste selskapet. ”Push” ble sett på som en ”Killer”-applikasjon, og flere selskap planla lignende modeller.

Elektroniske valg
Ved å samle inn informasjon og la brukerne bestille hvilke områder han eller hun ønsket å få informasjon om, så trodde mange at en hadde laget den ultimate modellen for eletronisk nyhetsformidling.

Måten var arbeidsbesparende – i hvert fall på papiret – den enkelte bruker slapp selv å surfe innom en rekke websider, og fikk alt sendt til sin egen maskin. Bestillingene på stoff var relativt enkel, men kanskje noe grovmasket.

Krevde båndbredde
Et viktig problem var at programmet la beslag på mye båndbredde. Det førte til at mange bedrifter stoppet ansatte i å bruke tjenesten, og at andre sperret tjenesten ute fra sitt nettverk. Kanskje kom ideen til PointCast for tidlig, alle som har lastet ned tjenesten på et 28.8 k modem vet hvor tidskrevende det var.

Annonse


Finanskabal
Etter en rekke mislykte forsøk på fusjoner ble PointCast kjøpt opp i fjor vår av et konkurrerende selskap, til en brøkdel av hva verdianslagene tidligere gikk ut på. Det overtakende selskapet selger tjenester for ehandel, og hadde et eget produkt som konkurrerte med PointCast.

Rivaler overlever
EntryPoint, som dette programmet heter, kommer nå i versjon 2.0, og det fører til at PointCast fases ut både som produkt og navn, melder den amerikanske nettavisen Cnet.

Men lufta har tross alt ikke helt gått ut av ”push”-teknologien. Selskapet Marimba, har hatt god suksess på det amerikanske markedet med en tilsvarende tjeneste.

Annonse