Annonse


Japansk WAP med kjempesuksess

For kundene strømmet til raskere enn oppjusterte anslag fanget opp. Nå har DoCoMo passert fire millioner kunder for denne tjenesten.

– Japanere er raske til å kaste seg på alle motetrender, sier Erik Larsen, direktør for strategisk markedsføring i Ericsson. – Men man må se det i en japansk setting og ikke tro at vi kan sette likhetstegn med våre forhold.

Ikke Internett?

Den japanske mobiloperatøren DoCoMo har 28 millioner abonnenter. Internett har ikke samme utbredelse som i USA og Europa. Engelsk er heller ikke like utbredt, og det er vanskelig å bruke japanske tastatur.

Annonse


– På en måte blir dette japansk Internett. Det er fokus på tjenester av høy verdi, uten å gjøre det for komplisert. Tjenesten ble lansert uten et eneste ord i markedsføringen om Internett, sier Larsen.

Tegneserier og datadyr

DoCoMo har satset hardt på innholdssiden og har godkjent 300 selskap som innholdsleverandører, men det er også 3.000 leverandører som ikke er godkjent av selskapet. Tegneserier på mobiltelefon er faktisk den mest populære tjenesten.

Selskapet Bandai, som stod bak datakjæledyret Tamagotchi, leverer fritt valgt tegneserie for om lag en dollar (omtrent åtte kroner) måneden. Da kommer serierutene ned som gif-bilder på mobilens skjerm. Om lag 600.000 japanere har tegnet abonnement på dette.

Til sammenligning har Japans største avis vel 35.000 abonnenter på denne WAP-tjenesten.

i-mode

DoCoMo er Japans største mobiloperatør. Selskapet ble skilt ut av NTT (Nippon Telephone and Telegraph) i juli 1992. Selskapet har datterselskap i USA, Frankrike og Brasil.

”i-mode” ble lansert februar 1999. Denne WAP-tjenesten gir konstant tilgang til Internett over mobiltelefon. DoCoMo ventes å innføre neste generasjons mobiltelefoni – eller 3 G – i løpet av våren 2001.

Annonse