Annonse


Billig transportstyring med WAP

Det svenskeide WAP Forum-medlemmet Aspiro har utviklet en løsning for flåtestyring som er tilpasset økonomien til små og mellomstore transportbedrifter. Og det er WAP-teknologien som har gjort dette mulig. Ifølge daglig leder Harald Nesset er det svært små investeringer knyttet til løsningen.

– Oppstartkostnadene er på under 20.000 kroner, i tillegg til at sjåførene må ha WAP-telefon, selvsagt. Men mobiltelefon har de jo uansett. Etter dette betaler transportbyrået for hvert oppdrag de formidler, og da snakker vi om summer på opp til tre kroner per oppdrag, og vesentlig billigere ved store oppdragsmengder, sier Nesset, som selv ledet et transportbyrå tidligere.

Slik virker det

Inne på transportsentralen sitter lederen med en PC med internett-tilknytning. Denne kommuniserer over Internett med en server i Karlskrona i Sverige, der programvaren og informasjonen lagres og kjøres.

Annonse


Når et oppdrag registreres, sendes en tekstmelding (SMS) til sjåførens WAP-telefon. Han går deretter inn på Internett og får oppdraget, som han kvitterer for. I fremtidige versjoner av programmet vil SMS-meldingen hente opp nettsiden selv.

Sjåføren noterer slike ting som at varen er hentet, fra hvem den er hentet etc, slik at transportlederen hele tiden er informert om hvor varer og biler befinner seg.

Nord-Norge

Da Wapland snakket med Nesset var han på vei inn i kundemøte for å selge Aspiro Fleet Manager til transportbyråer i Nord-Norge. Tidligere i uka har han vært i møter med kunder i Bodø-området.

– Interessen var svært stor for å bli pilotkunder, men ettersom kontraktene ikke er undertegnet, vil jeg ikke si hvem det dreier seg om. Jeg er ikke forbauset over den positive mottakelsen, for de løsningene som hittil har eksistert for slike bedrifter har krevd store investeringer, sier Nesset, som setter kursen mot Bergen og Trondheim i april for å selge flåtestyringssystemet der sammen med Telenor.

Nesset sier at Aspiro jobber for å lage koblinger til GPS-utstyr for å kunne avgjøre den geografiske posisjonen til bilene, samt at systemet allerede nå forberedes for GPRS. Han lover at flåtestyringssystemet skal være klart for GPRS når operatørene innfører denne teknologien i nettene.

Trafikksikkerhet

– En fordel med å benytte et slikt WAP-basert flåtestyringssystem, er at sjåførene ikke trenger å ta telefonen i vanskelige trafikale situasjoner for å kommunisere med sentralen. De går inn på nettet når de er i en trafikksituasjon der det er forsvarlig, for informasjonen om oppdraget kan de nå når som helst fra Karlskrona, sier Nesset.Han understreker videre at Aspiro Fleet Manager er et fullverdig fungerende produkt, og ikke en testversjon, som så mange WAP-produkter i dag.

Om Aspiro

Aspiro utvikler programvare og tjenester for mobilt Internett, basert på teknologiene WAP, SMS, GPRS og andre innovative teknologier.

Selskapet ble etablert i 1998, har 100 ansatte, og kontorer i Sverige, Norge, Luxembourg, USA og Hong Kong.

Annonse