Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Over 200 000 nye mobilkunder

Netcom tredoblet sitt overskudd på ett år, kan adm. dir. Terje Christoffersen (bildet) fortelle.

Christoffersen, Terje

– Den sterke fremgangen skyldes at svært mange nordmenn har mobiltelefon, er forklaringen fra Netcoms side.
For 1999 er resultatet 331 millioner kroner før skatt, i 1998 var det tilsvarende resultatet 103 millioner.

Selskapet føyer til at det gode resultatet kommer på tross av kraftige prisreduksjoner.

Mindre vekst i år
– Vi forventer resultatfremgang også i 2000, men tilgangen av nye abonnenter vil nok bli mindre enn i rekordåret 1999. 62 prosent av alle nordmenn har nå mobiltelefon, så det er ikke lenger så mange uten mobiltelefon. Veksten vil komme fordi folk blir enda mer knyttet til sine mobiltelefoner, sier adm. direktør Terje Christoffersen i NetCom.

Ringer mer
I 1999 fikk NetCom 209.197 nye kunder. Totalt hadde selskapet 745.089 mobilkunder.

I gjennomsnitt bruker kundene telefonen 139 minutter i måneden, og bruken ventes å stige.

Gjennomsnittlig ringte hver kontantkortkunde for 147 kroner i fjerde kvartal. I tredje kvartal var inntekten per kontantkortkunde 152 kroner i måneden. I samme periode i fjor var inntekten 136 kroner.

Dagens tekst
I tillegg sendes det stadig flere tekstmeldinger. I desember sendte hver NetCom-kunde nesten én tekstmelding hver dag. Bruk av tekstmelding utgjorde i fjerde kvartal ni prosent av omsetningen.

Skal forandre hverdagen
NetComs strategi kan oppsummeres i to ord; Mobil og internett. Det er disse to områdene NetCom nå satser på. NetCom har allerede solid erfaring på mobil, men er i ferd med å bygge seg opp på internett.

Om noen få år, når man via mobilterminalene har full tilgang til internett, skal NetCom være i fremste rekke med gode tilbud.

– Disse mobilterminalene vil endre folks hverdag. Dette er et sterkt vekstområde. Vi skal utvikle det beste for våre kunder, sier Terje Christoffersen.

Stikkord: Mobil