Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia på topp i verden

Nokias markedsandeler på mobiltelefonområdet gjorde et solid sprang på verdensbasis i fjor: 22,5 prosent i 1998 ble til 26,9 prosent og en soleklar førsteplass for selskapet.

Nokia 8210
Det er Dataquest som allerede har klart å summere sammen antallet mobiltelefoner som ble solgt i hele verden i fjor.

Totalresultatet ble på 283 millioner, en økning på 65, 3 prosent fra 1998-tallene på 171 millioner. Det er da regnet med alle typer mobiltelefoner.

Finsk sisu
Førsteplassen havnet hos Nokia, som også var på topp i 1998. En økning på 97,6 prosent gjorde at antallet solgte mobiler økte fra 38 millioner til 76 millioner i 1999.

Ekspansivt
På 2. palass finner vi Motorola, som økte omsetningen fra 33.3 millioner til 47.8 millioner, en vekst på 43.3 prosent. I de aller fleste andre bransjer ville denne vekstraten vært enestående, men for Motorola betød det faktisk at markedsandelen sank fra 19,5 prosent i 1998 til 16,9 prosent i 1999.

Også Ericsson hadde prosentmessig tilbakegang. Et volum på 25.9 millioner i 1998 ga andel på 15,1 prosent. I 1999 ble volumet 29.7 millioner solgte telefoner, noe som gir en vekst på 14,8 prosent, men en markedsandel som sank til 10,5 prosent.

Japan kommer
På fjerdeplass finner vi japanske Samsung, som gikk fra 4.6 millioner til 17.6 millioner solgte terminaler, noe som gir en markedsandel i 1999 på 6,2 prosent – og en volumvekst på hele 227,4 prosent. Dermed ble Panasonic passert av Samsung, siden Panasonics vekst på 7,7 prosent, fra 14,4 til 15,6 millioner kun ga en markedsandel på 5,5 prosent i 1999.

Alle de andre mobiloperatørene solgte i 1999 96.3 millioner mobiltelefoner, noe som betyr at de delte 34 prosent av markedet mellom seg.

Stikkord: Mobil