Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sense sluker gratismarkedet

Sense ligger på surfetoppen når det gjelder gratisstjenester. I løpet av vel et år har halvparten av Internettbrukerne sagt opp sine vanlige betalingsabonnement. Og Sense har kapret flest gratissurfere.

Kabelsurf

I løpet av det siste året er nesten 300.000 registrert som brukere av gratistjenester på Internett. Totalt ligger antall abonnenter på i underkant av 700.000.

Sense startet 1. september i fjor gratis bruk av Internett. Eneste kostnaden er bruk av tellerskritt. I løpet av den tiden har selskapet klart å kapre vel 85.000 registrerte kunder.

Andelen stiger
Finansavisen mener Telenors Frisurf har 60.000 abonnenter, Dagbladet og Powertech vel 48.000, Tele2 vel 40.000, Enitel og Domino vel 20.000 hver. Netcom og Cybercity stiller med noe over 7.000 brukere hver.

Gevinst
Selskapene slåss om å bli størst. I England bruker hver tredje surfer gratistjenesten Freeserve. Det gjør igjen at selskapet verdesettes til om lag 100 milliarder kroner. Selskapet eies av Dixon, som nylig kjøpte opp Elkjøp.

Den raske verdiøkningen på nettselskaper er viktig for selskapenes satsing. Samtidig ønsker aktørene å videreutvikle tjenestene.

– Det er snakk om å bygge opp kundemassen så raskt som mulig. Det neste skritt er å tilby produkter og tilleggstjenester i skjæringspunktet mellom Internett og mobiltelefoni, sier Sense Communications adm. dir. Nadir Nalbant til Finansavisen.

Selskapene har vært aktive med å spre gratis programvare. Telenor har sendt CD’er til omtrent hele folket, Tele2 velger å gjøre det samme. Telia har spredd sine CD’er via 7-11. Andre, som Dagbladet Powertech, lar brukerne selv laste ned de nødvendige filene.

Stikkord: Mobil