Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Flyselskap hiver skrankene

British Airways har som strategi at halvparten av billettbestillingene skal gå over Internett innen år 2003. For å klare det tror selskapet at tjenesten må være personlig.

Arkiv

British Airways lover at tjenesten Online Booking service skal være på nett innen fem måneder.

Selskapet har valgt BEA WebLogic Server for sin billetthåndtering og e-handelstjenester på Internett. Flyselskapet kan hente informasjon fra 37 forskjellige databaser for å danne seg et bilde av kunden

Forhold til kunden
– E-handel og håndtering av kunderelasjoner henger nøye sammen. Med integrasjonen av BEA WebLogic Server for online billettsalg, kan vi nå vårt mål om 50 prosent online billettbestilling innen 2003, ved å muliggjøre personifiserte tjenester til hver online kunde, sier Patt Gaffey, Salgsdirektør i British Airways.

Nye krav
– Vår løsning må være fleksibel nok til å kunne tilpasses ulike front-end løsninger som utvikles underveis, slik at den kan tilpasses nye krav, og dessuten må den kunne integreres i våre eksisterende system som vi bruker for å kjøre og overvåke den daglige driften, siteres Gaffey i en melding fra BEA.

Næringsrettet
BEA har arbeidet med British Airways på en rekke nivåer for å strømlinjeforme bookingprosessen. Selskapet har levert system til bedrifter som Amazon.com, Federal Express, E*Trade, United Airlines, DIRECTV, Qwest, Nokia og Priceline.com. BEA har over 50 kontorer i 24 land.

Blant norske kunder finnes blant annet Telenor, NetCom, Norsk Hydro, UNITOR, SAS, Posten SDS, Postbanken, EDB 4tel og EDB Novit.