Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettannonser skal dobles

I 1999 ble det omsatt for om lag 110 – 120 millioner kroner i annonser på Internett i Norge. Nett-mediene tror i år dette tallet skal doble seg til 250 millioner kroner.

En rundspørring Finansavisen har gjort blant Nettavisen, DinSide, ITavisen, digi.no, Hegnar Online og VG Nett viser at det ble omsatt for mellom 100 og 130 millioner kroner i nettannonser i fjor.

Dette synet støtter avdelingsleder Nina Hølke i mediebyrået Media.com.

Enkelte optimister hadde riktignok forventet en omsetningen helt opp mot 150 millioner kroner i nettannonser i 1999.

250 millioner kroner
Anslagene fra nettmediene tyder på at annonsekronene skal dobles i 2000. Tipsene varierer riktignok noe: Fra 200 millioner kroner (Hegnar Online) til 300 millioner kroner (Media.com).

Portalen SOL (Scandinavia Online) og Nettavisen har tradisjonelt grabbet til seg de brorparten av nettannonseintektene. Man antar at de har hele 40 prosent av markedet. Det betyr i så fall at de til sammen i fjor gjorde over 40 millioner kroner.

ITavisen omsatte i 1999 for om lag fire millioner kroner. I følge Finansavisen omsatte konkurrenten digi.no for om lag 12 millioner kroner samme år. Begge mediene tror på dobling av eget salg i 2000.

130 prosent vekst
På verdensbasis økte omsetningen av annonser på nett med 130 prosent, i følge Internett Advertising Bureau – som er gjengitt av Financial Times.

Total ble det omsatt for 35 milliarder kroner, eller 4,4 milliarder dollar, melder Dagens Næringsliv.