Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Razorfish gjør Universitetet

Razorfish har hatt oppgaven med å lage ny webdesign og struktur for Universitetet i Oslo. De nye websidene, som skal opp og gå i dag, tirsdag, har kostet om lag 1 million kroner.

Universitetet i Oslo
I følge en melding fra Newswire skal universitetets nye websider åpnes tirsdag 4. januar.

Universitetet i Oslos internettsider har mer enn tre millioner treff i måneden. Ny design og struktur gjøre det mulig å finne fram i de 60 000 sidene, heter det i meldingen.

Tar selvkritikk
Universitetet i Oslo var blant de første institusjonene i landet på Internett. Tjenesten har hittil båret preg av at den fant sin form i Internetts barndom. Både design og brukevennlighet er på 1994-nivå, skriver Newswire på vegne av universitetet.

– Det har vært svært vanskelig søke i informasjonen. Våre nye web er utformet slik at du ikke trenger universitetsutdannelse for å finne fram, sier informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal.

Han forteller at 60–70 prosent av besøkene på universitetswebben er fra folk utenfor Universitetet.

Temasider
– Vi fjerner oss helt fra organisasjonsoppbygning på sidene. Fokus skal isteden være på brukerne og hva de er interessert i, sier webredaktør John Baarli.

Han sier at omleggingen er en kontinuerlig prosess. Ved lansering vil det fremdeles være mye igjen av de gamle sidene, men inngangssidene vil være helt nye.

– Det er de studie- og studentrelaterte delene av nettjenesten som blir oppdatert først. Forskningsdelen kommer etter, sier Baarli.

Størst og viktigst
I september hadde Universitetet 3,2 millioner treff på sine nettsider. Dette er blant de høyeste besøksratene for norske nettsteder.

Universitetet er også det viktigste internettknutepunktet i landet. All nettrafikk i Norge går igjennom Universitetets maskiner.