Hopp til navigasjon Hopp til innhold

JulE-handel tredoblet

Årets julehandel ble på omlag 70 milliarder kroner, bortimot tre ganger mer enn i fjor. Men ikke alle onlinekundene er like tilfredse.

Julenett

En studie gjennomført av Shop.org og Boston Consulting Group viser at antall ordrer steg med 270 prosent, og at omsetningen steg med 300 prosent i november og desember – sammenlignet med i fjor.

Stort potensial
Ikke nok med at folk klikker inn flere ordrer, de putter også mer i hver handlekurv før de logger seg ut.

– Selv om det er allment akseptert at netthandel er i ferd med å modnes, viser vår studie at det er store muligheter for vekst, sier Donna Iucolano, som er leder for forskningskomiteen for shop.org, i en pressemelding.

Ingen dans på roser
Ikke alle nettbutikker har rustet seg like godt for julerushet. Leketøysgiganten Toys’R’Us og Amazon.com har begge slitt med å holde hjulene i gang.

Toys’R’Us har i tillegg måttet rykke ut med en advarsel til sine kunder, om at de ikke kunne garantere at alle pakkene kan levers før juleaften.

Så da gjenstår det å se om folk med dårlig erfaringer vil klikke seg på nett også før julen år 2000…