Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Julematen danker ut mobilen

Vanligvis opplever NetCom stor mobiltrafikk i timen mellom 17.30 og 18.30. På julaften derimot er ringekåte mer opptatt av ribbe eller pinnekjøtt.

Nisse som vinker

Vanligvis er det flere titusener mobilsamtaler per minutt i timen mellom halv seks og halv syv. På julaften er det kun noen skarve tusen. I hele Norge, heter det i en pressemelding fra NetCom.

Takknemlige nordmenn
Samtidig kan timen for takketaler fra mobilen tydelig utpekes. Mellom 22.00 og 23.00 på julekvelden fylles luften av takksigelser, og nærmere 40.000 mobilsamtaler per minutt i denne timen tyder på at nordmenn virkelig er et takknemlig folkeferd.

Alle myter om julefreden blir bekreftet når man gjennomgår historiske oversikter over ringevolumene på NetComs nett i julen. De siste dagene før jul viser at aktiviteten er høy, og at mange beskjeder med kritisk betydning for julefeiringens suksess skal utveksles.

Liten aktivitet 1. juledag
1. juledag derimot, krever fordøyelsen tydeligvis sitt og trafikkvolumet blir nær halvert. De siste par år har dette vært en av årets laveste mobile ringedager, ifølge NetCom.

I dagene frem mot nyttårsaften våkner mobilbrukerne igjen til liv, og i tillegg til halvhjertet deltagelse i arbeidslivet, skal sannsynligvis siste finpuss av rakettbatterier og champagnevalg gjennomføres.

Topp på nyttårsaften
Trafikkveksten kulminerer nyttårsaften, som er en av årets største ”ringedager”. I årets første time etter midnatt formidles mellom 70.000 og 100.000 samtaler pr minutt. Trafikken holder seg høy de første par timene av 1. nyttårsdag, men så er tydeligvis energien oppbrukt.

Resten av dagen brukes til alt annet enn å snakke i telefonen, og også denne dagen gir mobilnettet god hvile etter noen hektiske dager, står det i pressemeldingen.

Stikkord: Mobil