Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bjørbekk, Kjeldaas, Ström

Stjerner med nettbutikk

”Endelig” er det noen som satser skikkelig på e-handel i Norge. Ulempen er jo at de også denne gangen kommer fra Sverige, men de har i alle fall alliert seg med norske idrettsstjerner.

Bjørbekk, Kjeldaas, Ström
Vi har lenge vært litt småirriterte på at det sjelden ser ut til å skje spennende ting på Internett her i Norge (jaja, med unntak av Opera og Fast da kanskje). Det er stort sett vår storebror på andre siden av kjølen som står for det meste på det området.

Nå har derimot innovative svenske krefter alliert seg med både norske idrettsstjerner og norsk kompetanse for å skape en internasjonal gullgruve innen sport.

Globale ambisjoner
Stine Brun Kjeldaas, Lasse Kjus, Henning Berg og Ronny Johnsen har alle investert i Sportus (www.sportus.no), som har ambisjoner om å bli det store nettstedet for de som er ute etter idrettsutstyr.

Sportus er allerede etablert i Norge (14. desember), Finland (1. desember) og Sverige (4. november). Fra i dag av vil selskapet også være representert i Holland. Etter jul står blant annet Tyskland, England, Frankrike og USA for tur.

– Vi vokser svært raskt blant annet fordi vi ser et enormt potensial innen e-handel, selv om det per i dag er et forholdsvis lite marked, sa den nordiske sjefen i Sportus, Håkan Ström, under en pressekonferanse i går, tirsdag.

Merkevarer
Planene om å starte nettbutikken ble lagt i juni i år og en utvidelse til Norge har vært i tankene helt fra første dag, noe som er ganske selvfølgelig ifølge Ström:

– Nordmenn ligger jo helt i verdenstoppen innen både idrett og Internett, og det er kjent at dere også er veldig interessert i merkevarer.

Og merkevarer skal det bli. Som Ström selv sier det har de satset på de ”trauste, gode og kjente merkene,” der man finner blant annet Adidas, Nike, Reebok og Champion.

I tillegg har man også de mindre kjente, men kanskje også litt mer ”eksklusive” merkene, som Quiksilver, West Beach, Blend of America og under tvil også Peak Performance.

ITavisens vurdering
Da ITavisen tok en titt på sidene, så det i hvert fall ut til at prisene var lave nok til å dra trekke til seg kunder.

Der det for øyeblikket ser ut til at de har mest å hente er nok innen utvalget, siden få produkter har vært mye av problemet med netthandelen til nå. Men ikke misforstå – det er en rekke produkter som er lagt ut for salg.

Mitt poeng er at jeg ikke helt skjønner hvorfor man ikke kan legge ut de fullstendige produktseriene til produsentene og man bare konsentrerer seg om enkeltstående produkter. Men dette er nok ting som vil gå seg til innen kort tid. Den norske sjefen, Jon Roger Bjørbekk hevdet nemlig at dette ble det jobbet hardt med.

Det er i hvert fall befriende å se at det er noen som satser skikkelig på nettet og e-handel her til lands, selv om det da er svenskene som nok en gang står bak.