Motorola v3688 (sølv)

Annonse


Motorola selger mest

Motorola v3688 (sølv)Motorola har klart å holde sin førsteplass på listen over de mest solgte mobiltelefonene i Norge i 1999. Frem til 1. november hadde selskapet en markedsandel på nesten 33 prosent. Deretter følger Nokia, som med om lag 23 prosent har opplevd en markant tilbakegang siden 1998.

Opptur for Siemens
Det mest overraskende ved de tallene som ITavisen har fått tilgang på, er den sterke veksten som Siemens har opplevd i perioden.

Nå er selskapet oppe på tredjeplass, med 17 prosent av omsetningen, mens selskapet omtrent ikke var til stede på statistikken etter årets første par måneder. På det tidspunkt var Nokia den klare vinneren, med omlag 40 prosent, et tall som nå er falt til 23 prosent.

Ericsson: Fra taper til nesten-vinner
Etter første kvartal ble Ericsson regnet som den store taperen i det norske mobilmarkedet, med mindre enn 5 prosent av markedet.

Annonse


Nye produkter og aktiv markedsinnsats de siste månedene har imidlertid båret frukter og selskapet er nå tilbake blant de fire store, med 14 prosent markedsandel i årets ti første måneder.

Tallene sier forøvrig at de andre leverandørene, som Panasonic, Bosch og Alcatal, deler de resterende 12 prosentene på listen.

1,2 millioner
ITavisen har også opplysninger som sier at Motorola alene har levert om lag 390 000 mobiltelefoner frem til midten av desember i år.

Vi regner med at det meste av det som skal selges før jul, allerede er på plass og at markedsandelene fra årets ti første måneder holder seg i november og desember.

I såfall ligger det an til at det totalt vil bli solgt 1,2 millioner mobiltelefoner i Norge i 1999.

Omsetningsvekst
For Ericsson og Motorola er antakelig den kronemessige fremgangen større enn det antallet solgte telefoner antyder.

Begge disse leverandørene har i år hatt suksess med produkter i høyere prisklasser enn tidligere, Ericsson med T28 og Motorola med trebåndstelefonen L7089.

Dette betyr at selskapene får mer penger pr. telefon i siste halvår, noe som selvfølgelig gir hyggelige resultater på bunnlinjen.

Siemens har derimot fått sin suksess takket være lavprismodellen C25, som i årets julekampanje fra Klar Tale kalles «mobiltelefon til raggsokkpris» og som selvfølgelig ikke har like stor innvirkning på selskapets resultat i kroner og øre.

Annonse